lördag 1 augusti 2015

Fullrulle och bloggproblem

Hejsan!

Igår fick jag reda på att en god vän hade skrivit kommentarer till min blogg, det var bara det att jag inte såg dem någonstans! Jag fick hjälp av min privata datasupport här hemma (min sambo) och vi klickade nu i att alla kan kommentera mig. Så nu hoppas jag verkligen att det fungerar!
Jag blev lite ledsen att jag inte får läsa de kommentarer jag fått tidigare, men ser fram att läsa era kommentarer i framtiden!

Denna helgen arbetar jag, och idag var det ju fantastiskt väder för att vara denna sommar. Och tur för de som gick och beskådade Prideparaden idag. Synd att jag inte kunde åka in och titta, men men, så är det.
Jag hade i alla fall en bra arbetsdag och väldigt god matlåda till jobbet, och självklart ska ni få receptet!



Fredagsrulle-Fullrulle

Bakplåtspapper eller folie


500g nötfärs
2 ägg
Salt & peppar
1 tsk timjan
½ tsk malen chilipeppar

Fyllning
1 Gul lök
2 gröna paprikor
5 stora champinjoner
2 vitlöksklyftor
Salt och peppar
½ dl kokosgrädde
Smör

2 pkt Bacon att linda runt rullen.

Lägg köttfärsen i en skål och tillsätt ägg, timjan, chilipeppar, salt och peppar. Blanda ihop alltsammans och låt vila medans du gör fyllningen. Hacka alla grönsaker och stek i smör tills de är mjuka och fått lite färg, tillsätt kokosgrädde och krydda, låt grönsaksblandningen koka ihop och reducera , när kokosgrädden nästan kokat bort tar du stekpannan från värmen.

Ta fram en bit bakplåtspapper eller folie, det är bra om arket är stort som en plåt ungefär. häll ut köttfärsen på bakplåtspapperet och forma det till en kvadrat. Fördela grönsaksblandningen på köttfärsbotten, men lämna ca 5cm i ena kortändan ( som sen hamnar i botten på rullen). Tänk på att inte lägga på för mycket fyllning, det blir fyllning över som man kan servera till rullen sen ( min fyllning åkte ner i min matlåda).

Med hjälp av papperet rulla ihop köttfärsrullen från kortsida till kortsida, och tänk att 5cm kanten ska komma i  botten. Lägg bacon tvärs över rullen i ett jämt lager, med och vänd med papperet rullen så du kan fördela baconet på andra sidan. Ta fram en rymlig form och lyft med hjälp av papperet över köttfärsrullen till formen, du kan klippa till pappret nu så det passar botten. Grädda på 200° i ca 45 min.
Servera med en grönsallad el tomat som på bilden.

Kram Linda


Inga kommentarer: