tisdag 4 augusti 2015

Fläskkarré med kantarellsky


Hejsan! 

I helgen sa jag till en god vän att jag blir så avundsjuk på alla svampplockar bilder på Facebook! Jag vill också gå i skogen och leta efter naturens skatter, men det finns ingen bra svampskog där jag bor, och jag har inte haft möjlighet att åka någonstans heller. Medan jag pratade började min vän rota i sina köksskåp, tog fram en påse och vips! stod jag där och hade en påse torkade trattkantareller i min hand. Oh gull gull!

Jag försökte protestera och ville inte att hon skulle ge bort sin sista svamp. Jag får ju faktiskt ta mig i kragen och försöka hitta en skog att åka till, men hon propsade, och nu känner jag mig rik!

Och kära vänner, fortsätt att lägga ut era svampbilder! jag är bara skoglös! Ha ha!

Svamp är nyttigt! Många kanske tror att svamp mest är fibrer och vatten, men svamp innehåller både vitaminer som C, B och D, många mineraler som kalcium, järn, zink, magnesium, mangan, selen, krom och koppar. Förstås är det skillnader i näringsinnehåll i olika svampsorter, men gemensamt för dem är att de är fattiga på kolhydrater ca 3g per 100g, så svamp är väldigt LCHF-vänligt.

Så ut och plocka!



 Det är inte så mycket sky på bilden, det mesta av vattnet kokade bort, ska ta lite extra vatten nästa gång.

Stekt fläskkarré med kantarellsky

Fläskkarré
smör att steka i
salt och peppar

Sky
ca 1 dl el en stor näve torkade eller färska kantareller
(i detta fatt trattisar)
smör att steka i
en näve persilja
1 hackad vitlöksklyfta
vatten
salt och peppar

Stek fläskfiléerna i smör, salt och peppar tills de är klara, lägg över dem på ett fat men lämna stekpannan på plattan. Lägg i mer smör, hackad vitlök, kantareller salt, peppar i stekpannan och låt fräsa lite. Slå på vatten så det fyller botten på stekpannan och låt puttra en stund. Hacka persilja och strö över, häll kantarellskyn över karrén och njut!

Kram Linda