lördag 22 augusti 2015

Asiatiska köttbullar i kokosmjölk


Hejsan!

Igår åkte jag räkbåt med jobbet, fantastiskt trevligt och vacker utsikt över Stockholms skärgård. Jag grundade och åt innan på jobbet för att jag endast skulle äta räkor sen, men klarade ändå av att sätta i mig en hel del räkor under kvällen, det sköljdes ned med ett jättegott Chilenskt vitt vin- Cono Sur, Chardonnay.
När jag sedan kollade upp den på systembolaget upptäckte jag att vinet dessutom ligger lågt i sockerhalt, så det var bra på alla sätt!

När jag äter ute eller är bortbjuden, brukar jag inte vilja eller orka bry mig om tillsatser i t.ex. såser, kryddningar, röror och liknande, men jag ratar alltid synligt mjöl och socker och jag försöker välja sådant som jag tror är hyfsat rent och ok. Så jag åt lite av den aiolin som serverades på räkbåten, tror inte att den var så farlig, men det känns inte direkt som de står och gör aiolin själva på båten!

Jag fick en fin komplimang av en kollega när jag tackade nej till bröd på räkbåten, hon sa- du är så ståndaktig Linda! Jag känner ingen som är så ståndaktig med sin kost som du! Jag blev jätteglad, och det är ju en förutsättning att vara det om man vill må bra/gå ner i vikt, eller vad man nu vill uppnå. Hemma däremot är jag mer noggrann vad jag stoppar i mig, oftast står jag och suckar när jag läser på förpackningar i affären. Ett exempel är kryddblandningar/mixer, det är väldigt ofta de innehåller socker, potatisstärkelse, färgämnen, klumpförebyggande medel, E-nummer o.s.v., m.m., m.m. Och om man orkar anstränga sig lite går det utmärkt att blanda till dessa blandningar själv, det kan också resultera i nya smaksensationer. 

Idag blev det asiatiskt tema på matlagningen, det är alltid gott och jag längtade efter kryddstark och fräsch mat. Jag gjorde en inventering av vad som fanns hemma innan jag gick och handlade, kollade om jag hittade några roliga kryddor, läste på ingredienserna och suckade, insåg att det var bäst att utgå från de kryddor jag hade hemma. När jag kom hem utforskade jag vår kryddhylla, och insåg att jag faktiskt hade en gammal Tandoori- kryddblandning kvar, så jag suckade igen! Men beslöt mig för att sätta i mig lite klumpförebyggande medel och onödigt färgämne (paprikaextrakt) idag. Jag är mycket medveten om att jag är fånig, jag tycker bara att det är så onödigt att äta sånt.

Hur som helst blev maten jättegod, lagom kryddstark och jag fick mycket bra betyg av min sambo.







Asiatiska köttbullar i kokosmjölk

ca 700g blandfärs
1 ägg
½ msk chilipulver
½ msk spiskummin
1 msk tandoorikrydda
salt
Smör
1 burk kokosmjölk

Blanda färsen med ägg och kryddor rulla köttbullar, och stek dem i smör. När köttbullarna fått fin färg, slå på en burk kokosmjölk och låt köttbullarna puttra i kokosmjölken en stund. Klart!

Beroende på vad man gillar och hur strikt man är, väljer man själv vad man vill ha till. Jag wokade ihop lite vad vi hade hemma- gul lök, strimlad romansallad, böngroddar, broccoli och färsk chili. Jag stekte i kokosolja och en stor skvätt soja (glutenfri)
1 msk tandoorikrydda

Kram Linda




Inga kommentarer: