söndag 16 augusti 2015

Mat på tåg



Hejsan!

Vi har just farit med tåg, som vanligt fixar jag LCHF matlåda då utbudet i bistron är riktigt dåligt. Jag kikade lite i hyllorna när jag skulle köpa kaffe, och där fanns bara bröd, bröd och bröd, stärkelse och socker!
Möjligtvis finns någon liten sallad.

Under resan kunde jag inte undgå att människorna som satt runt omkring oss, smaskade i sig rikliga mängder av läsk, godis, chokladkakor, kaffebröd och chips. Vissa utav dem smaskade dessutom väldigt högljutt. En mamma hade sämre bordskick än sin lilla son, tuggade och slafsade, och chips bitar flög hit och dit. Lite pinsamt faktiskt, jag hade då lite svårt att hålla koncentrationen i min intressanta läsning. 

Jag funderade lite på varför det äts så frenetiskt på tågresor, bussresor mm. Jag var likadan innan LCHF, skulle man åka en längre resa med något färdmedel, var det en ursäkt för att köpa allt möjligt gott utöver matsäcken för att roa sig med på den tråkiga resan. Det var bara så det skulle vara, man ska ha godis när man reser. Och det är väl något liknande för de som jag såg på tåget, jag tror inte att de skulle köpt allt snask en vanlig torsdag kväll hemma. Ja eller så gör de det, ha ha!

Men nu reflekterar jag över hur många ursäkter man hade förut för att få äta, och att jag ofta åt på rutin och någon konstig slags tradition, och åka tåg var lika med att äta socker! Det skulle alltid garderas med frukt eller godis i väskan som ett motgift till sockerdipparna. Precis som om man inte överlever ett par timmar utan att äta! Hahaha! Sååå fantastiskt skönt det är att slippa sockertoppar och dalar!!!


Jag är så otroligt lycklig över att slippa det beroendet nu, och att jag får dessa reflektioner. Man får bara mer och mer självinsikt över hur sjukt beteende man haft.



Min matlåda på tåget, inte så tjusigt, men gott var det. Boken som jag läste ut på tåget, heter "Magstarkt" och är skriven av Martina Johansson. Jag rekommenderar den verkligen, jättebra skriven och superintressant! Vi måste alla ta hand om våra magar!


Coleslaw med marinerad kyckling

Vitkål
Majonnäs (jag hade egen gjord på smör)
Salt och peppar

Kycklingfilé
smör

Marinad

1 dl kokosfett (kallpressad ekologisk)
2 tsk sambal oelek
1 msk soja (utan gluten och socker)
1 tsk worcestershiresås
1 tsk tahini (sesampasta)
½ tsk vitlökspulver

Strimla vitkålen och blanda med majonnäs, salt, peppar och ställ i kylen. Blanda ihop marinaden. Dela kycklingfiléerna i bitar och stek i smör, när de är klara ta av pannan från värmen och slå på marinaden på kycklingen och låt stå och dra en stund.

Kram Linda




Inga kommentarer: