lördag 1 oktober 2016

Viljan att äta mejerifritt och mumsiga parmesanbiffar med vitlöksfräst zucchini

Hejsan!

Den här helgen vill jag berätta om förra helgen, jag och min man firade att jag fyllt 40 år. Vi bokade rum på hotell Haymarket, gick på bio och sen gick vi ut och åt finmiddag på restaurang Mancini, bilder ser ni längre ner. Vi hade ett otroligt mysigt dygn, bara ca 25 minuter hemifrån, och det kändes verkligen som vi åkt bort, men man behöver verkligen inte åka långt för att få känslan av att vara bortrest. En perfekt lördag för mig som varit sjuk veckan innan. Hotellet var jättetjusigt inrett i art deco-stil, gammal jazz spelades i högtalarna, och på lördagkvällen spelade ett liveband jazz i baren på hotellet. Det fattades bara att alla skulle ha haft 20-talskläder på sig också, då hade vi befunnit oss i 20-talet. Vi åt mycket gott på restaurangen, och det var inga problem att hålla sig till liberal LCHF, jag lämnade en filodegskorg på tallriken.

Jag vill gärna bli mejerifri igen, jag märker dock att det är svårt. Mejeriprodukter är starkt beroendeframkallande och triggar mig, det är mjölkproteinet kasein som är problemet. Ja, sen påverkas insulinet av mjölksockret. När jag tänker efter har jag nog alltid älskat mejerier, innan LCHF längtade jag bland annat efter min tallrik med fil på morgonen, nu skulle jag inte kunna ät något så sötsliskigt. Men jag har aldrig varit någon mjölkdrickare, utan favoriserat vatten ända sedan jag var liten. I min släkt finns det flera som är ostberoende, jag har inte fått det, även om jag älskar brie (en av dom mest beroendeframkallande ostarna), men annars har jag gått loss på de flesta andra mejerierna under åren.

Vi som är med på flera LCHF-sidor på Facebook och följer bloggare har sett att många skriver om att vilja äta mejerifritt och bidrar med mejerifria recept nu, och anledningen till det är att många utav oss tjänar på det. Det är ju inte naturligt för människor att äta den här kopiösa mängden mejerier, sen är det inte naturligt att äta mejerier efter att vi slutar med bröstmjölk som liten. Man brukar säga att det inte är artegen föda.

Senaste tiden har jag ätit mycket grädde med flit, det beror på att grädden mättar så bra. Ni som följer mig vet att jag har halkat ner i sockerträsket igen, jag håller på att kräla mig ur och då hjälper det att bli jättemätt, för att däva mitt sug. Efter en tid kan jag minska portioner och ta bort mejeriprodukter igen. Men jag vet också att jag också motarbetar mig själv då mejerierna spär på mitt beroende. Så jaaa, jag är beroende! Om ni går in på länken kan ni läsa lite om hur mejeriberoende ter sig. Smör är undantaget och kan användas fritt, innehåller nästan inget kasein.

Jag kommer fortsätta att äta liberal LCHF, på grund av att jag är gravid. Men eftersom risken att hamna i sockerberoende är så stor, vill jag undvika mejeriprodukter, nötter, bär och LCHF-bak/substitut.

Det här receptet är inte mejerifritt då den innehåller parmesan, men vi hade en bit i kylen som vi behöver göra av med, känns dumt att kasta. Sen är inte parmesan den värsta boven av mejerierna.



Parmesanbiffar med vitlöksfräst zucchini 

1 kg blandfärs
200g Grana Padano (riven)
2 ägg
2 tsk Sambal oelek
grovmalen svartpeppar
Smör
vatten

1kg zucchini
2 vitlöksklyftor
Smör

Ta fram en rymlig bunke eller skål, lägg i blandfärs, ägg, sambal oelek, riven parmesan och krydda med svartpeppar, jag köpte Grana Padano i bit och rev på grövsta på rivjärnet. Blanda ihop alltsammans och gör biffar, stek dem sedan i rikligt med smör, osten gör att de kan fastna lite i pannan. Stek alla biffar och slå sedan på lite vatten som biffarna kan puttra i, så får ni en fin skysås i pannan.

Skär zucchinin på längden, sedan på längden igen och skär av fröhuset i mitten, skär sedan zucchinin i små bitar (1x1cm). Hacka vitlöksklyftorna fint och fräs i smör, tillsätt zucchinibitarna och stek till zucchinin fått lite färg.

Servera och njut.

                                        Vårt hotellrum

                                       Vackert kakel i duschen i hotellrummet
                                        Resten av badrummet
Ljummen havssallad med vildfiskade stora räkor från Medelhavet, blå musslor och vongole som serveras med strimlade grönsaker


Kronhjortfilé med karljohansvamp och svart tryffelcreme och caponata sicilinana

Kram


Inga kommentarer: