söndag 16 oktober 2016

Enkel kycklingpanna med heta smaker.


Hejsan!

I fredags kväll var jag gräsänkling och tänkte att jag skulle svänga ihop något riktigt gott och kryddigt, men efter en tid med dålig sömn hade jag inte mycket energi kvar att laga mat. Så här är åter igen ett exempel på att LCHF kan vara mycket enkelt och gott, vi har förstås olika uppfattning om vad som är enkelt, men något som sköter sig själv i ugnen är enkelt för mig.

Jag uppskattar starka smaker som chili och peppar, men inte så starkt att man inte känner smakerna av annat på tallriken, något min man också uppskattar, men han är djärvare än jag med hettan. Den här rätten fick godkänt av honom också, vi åt resterna till lunch igår. I år har jag fått en riklig skörd av chili på balkongen, dels så tog jag frön från en vanlig chili jag köpte i affären i våras, och sådde (går utmärkt), sen fick jag chilifrön av min svärmor som heter Bishop's crown, allt som allt sparade jag bara fyra plantor, men de har frodats så mycket så det räckte gott och väl. Tänkte att jag skulle använda en Bishops crown i matlagningen i fredags, och upptäckte då att jag helt missat att den inte är stark, det var tur att jag märkte det när jag hackade den och smakade på den, och kunde komplettera med cayennepeppar. Nu när jag vet det, kan jag tänka mig att den här chilin passar jättebra i en sallad eller att strö på maten.

Chili är nyttigt, ökar förbränningen, verkar smärtstillande och innehåller mycket vitamin C, Chili förlänger livet, eller kan göra det i alla fall. Jag vet att jag har skrivit om chili förut, men jag tjatar gärna om så här nyttiga livsmedel.




Jag vet att kycklingen ser lite bränd ut här, men det är kryddorna som bränts lite.

Enkel kycklingpanna med heta smaker

1 hel färsk kyckling
1 röd paprika
Ca 7 champinjoner
2 vitlöksklyftor
1 chili eller 1 tsk cayennepeppar eller chilipulver
1 tsk paprikapulver
1 tsk grovmalen svartpeppar
Salt
Raps eller kokosolja
1 kokosgrädde, jag använder garanti som är utan tillsatser.

Dela kycklingen i åtta delar, och lägg i en ugnsform, ringla lite olja över och krydda med alla torra kryddor (vänta med färsk chili och vitlök till senare), gnid in alla kryddor med händerna runt kycklingdelarna och ställ i formen i ugnen på 225°. Skala vitlöksklyftor och krossa dem lite under kniven, skär chilin i små bitar, dela paprika och champinjonerna i bitar. När kycklingen har gräddat ca 15-20 min, tar jag ut formen och lägger i alla grönsakerna, ställer i i ungen igen och gräddar 20 min till, sen häller jag på kokosgrädde i formen och låter den puttra in i ugnen. Klart!

Kram 


                               Bishop's crown

Inga kommentarer: