söndag 9 oktober 2016

Varför äta LCHF om man inte går ner i vikt? Stekt fläsk med persiljestekta champinjoner

Hejsan

Jag får intrycket att många tror att man endast äter LCHF för att man vill gå ner i vikt, eller om man vill få bukt med sin diabetes eller andra sjukdomar, endast en tid eller periodvis. Vad händer då när man inte får de viktresultat man vi ha eller mår bättre? Jo, de flesta fortsätter.

Många blir förstås frustrerade, provar att äta striktare, äggfasta, fasta osv. Och för vissa vill det liksom inte lossna. Jag har själv varit där och känt mig frustrerad länge för att jag stått still jättelänge och hattar, just nu har jag en underbar paus från sådana känslor, och bryr mig ingenting om viktnedgång för jag är gravid.  

Jag vill inte ta upp allt som kan sätta käppar i hjulet för viktnedgång här, utan mer gå in på vad det gör att man fortsätter och lever LCHF. Personligen är min stora vinst att LCHF hjälper mig med mitt sockerberoende, när man inte äter sådant som triggar och höjer blodsockret försvinner suget, man är mätt och nöjd och just den underbara känslan all vara nöjd utan sug är fantastisk, jag tror inte riktigt man förstår den känslan om man inte är sockerberoende.

Man kan fortfarande äta för mycket mat med LCHF, men det blir svårare, för man blir så mätt. Det är härligt att gå och känna sig mätt och nöjd i flera timmar och inte bekymra sig över när man får mat nästa gång. Plötsligt märker man hur andra människor småäter hela tiden och blir frustrerade när de inte får mat. En del personer med matberoende/matmissbruk kan behöva hjälp med att känna igen hungerkänslor och att känna mättnad, det är ofta hormoner som ställer till det, och LCHF bidrar till hormonbalans, och många upplever att de får ett normalare förhållande till mat med LCHF.

LCHF är nyttig mat! Jag har visserligen alltid varit en sån som lagat mycket mat från grunden, men oj vad skit jag åt innan LCHF, och då pratar jag inte bara om socker. I LCHF förespråkar man naturlig mat utan tillsatser, och jag tycker att det kommer naturligt när man börjar med LCHF, man inser att det är nyttigare och godare att göra maten själv, svårt är det inte heller. Många får fantastiska värden med LCHF, och värdera ser likadana ut år efter år, eller förbättras, ja med en förutsättning att man fortsätter med LCHF.
Hur långt man vill gå med naturlig mat är upp till var och en, vill man trycka i sig halvfabrikat/ sötningsmedel och tillsatser så gör man det, men se till att veta vad du stoppar i dig.

LCHF är antiinflammatorisk kost. Sedan jag började med LCHF har jag fått bättre hud, hår och naglar, mina handeksem som alltid kommer varje vinterhalvår och min psoriasis i hårbotten är mycket bättre. Jag och min man är inte sjuka så ofta längre, och min mans allergier är mycket bättre. http://www.kostdoktorn.se/vad-gor-dig-allergisk

Det finns säkert lika många anledningar att fortsätta äta naturlig riktig mat som det finns LCHF:are, men så här känns det för mig.

Det är så gott och enkelt med LCHF, när vi slutade med socker och tillsatser talade jag och min man ofta om hur mycket mer och sötare vissa livsmedel smakade. Nu är vi vana med att det ska smaka så, man uppskattar smakerna mycket mer, och om man lär sig äta långsammare blir ju matupplevelsen ännu bättre, ha ha. Matlagningen har blivit så enkel och rolig, det krävs inte många ingredienser för att få en jättemumsig hälsosam maträtt. Som den här rätten jag bjuder på idag, innehåller sex ingredienser.



Jag använder färskt fläsk för att slippa tillsatserna som finns i rimmat fläsk, om ni inte hittar färskt fläsk i er butik, kan ni ta fläskkarré eller något annat fläskkött. Men fråga gärna efter färskt fläsk i din butik, så kan de kanske tar in det.


Stekt fläsk med persiljestekta champinjoner

Färskt fläsk i bit
champinjoner
Persilja
Smör
Salt och grovmalen svartpeppar

Skär fläsket i skivor och stek i smör, krydda med salt och peppar. I en annan panna, stek champinjonerna i smör och krydda med salt och peppar, jag stekte dem hela, men du kan skiva dem om du vill, strö över hackad persilja och blanda runt, servera, Mums!

Kram 

Inga kommentarer: