söndag 23 oktober 2016

Köttfärslimpa med röd curry


Hejsan!

I veckan som var slängde jag ihop en liten "man tager vad man har"-limpa, jag tycker att det är väldigt praktiskt med de här små burkarna med röd currypasta som finns i affären, se upp bara för vissa innehåller mer tillsatser än andra. Den här burken måste användas innan den blir dålig, så då kom den här köttfärslimpan till.

Jag tillsatte kokosmjölk i färsen som gjorde att limpan blev saftig. Ett tips är också att läsa på kokosmjölk-/kokosgräddeförpackningarna i affären, då flera innehåller förtjockningsmedel, ett par märken som är "rena" är Kung Markatta och Garant.

Jag har lyckats hålla mig sockerfri länge nu, vilket jag är mycket nöjd över, men det är med nöd och näppe och jag har väldigt tufft med suget nu. Nu är jag ganska säker på att det är att jag är gravid som driver suget, jag har nämligen ätit bra senaste tiden, men suget sitter som ett järngrepp. När det blir för starkt köper jag nötter, och är nöjd en stund. Jag vet att nötterna förmodligen triggar mig, men de är bättre än smågodis i det läget. Jag kan bara hoppas på att det blir bättre.

Annars mår jag väldigt bra i min graviditet och känner mig lyckligt lottad, jag har inte haft något illamående och inte svullnat något. Det enda som har varit är kramp i vaderna på natten, så jag har köpt bättre magnesium och äter mer Celtic salt, och det verkar fungera.






Köttfärslimpa med röd curry

Ca 700g nötfärs
1 burk kokosmjölk
2 ägg
2 tsk röd currypasta
1 msk glutenfri soja
grovmalen svartpeppar

Lägg allt i en stor bunke och blanda väl. Ta fram en lämplig form, jag använde en gammal avlång sockerkaksform, du behöver inte smörja den om du inte vill, limpan blir saftig av kokosmjölken och det bildas en del sky i formen, grädda på 200° i ugnen ca 40 min. Klart. Jag serverade med sallad och skysåsen från formen.

Kram 

Inga kommentarer: