söndag 30 oktober 2016

Grillade kycklingklubbor i ört- och grönsaksblandning


Hejsan!

Jag tittar rätt mycket på matprogram, tycker att det är inspirerande och väldigt mycket går att omvandla till LCHF. Jag tycker mycket om Jamie Oliver, och nu har de visat några gamla program där han bevisar att man kan laga bra mat på 15 min. Om man bortser från alla kolhydrater och fettfria produkter han använder, så är han väldigt mycket för ren mat, han använder mycket grönsaker och djärva kryddor, och han propagerar för att det inte tar en massa tid att laga bra mat från grunden.

I ett avsnitt mixade han massa örter och serverade till kokt kyckling, det gav mig inspiration till den här middagen. Jag mixade inte men ville liksom marinera kycklingen i smaker ändå på någe vis, och vi hade rätt mycket persilja att göra av med hemma.

En annan matinspiratör är Per Morberg, jag fullkomligen älskar hans galna upptåg i köket. Han har ju en helt underbar humor, så förutom inspiration får man några goda skratt också.

Jag hämtar också mycket inspiration i mattidningar och receptblad, på nätet och av mat jag äter ute, och blir bjuden på. En del människor har noll inspiration när det kommer till matlagning, ofta handlar det om osäkerhet och rädsla att göra fel, eller så har man inte intresset helt enkelt. Jag har själv hamnat i ett sånt läge då jag inte hade någon lust alls att laga mat, men jag ville ju fortsätta att äta strikt LCHF.

Då var jag tacksam att jag haft lite dille på att köpa kokböcker, jag valde ut en som passade och verkade ha mycket goda och bra LCHF-recept. Letade upp första rätten som lät god, handlade ingredienserna och lagade maten, letade upp nästa recept och fortsatte så, efter ungefär en vecka kom inspirationen tillbaka, och det kändes bra att ha ätit bra under svackan. Valet av kokbok den gången var Monique le Roux Forslunds bok LCHF på riktigt, inspiration till min blomkålspizza är hämtat från den boken.

Jag säger inte att alla blir hjälpta av att följa recept i någon form, men det kan åtminstone hjälpa en att hålla sig på banan. Och vem vet, jag kanske inspirerar en och annan här.


I det här receptet använde jag en pepparfrukt som heter Bishop's crown, men det går lika bra att använda vanlig paprika och krydda med chili för att få upp hettan. Och jag vill säga att du han välja andra örter/kryddor som du gillar, det här var just vad jag hade hemma, kryddningen kan varieras i det oändliga.

Grillade kycklingklubbor med ört- och grönsaksblandning

Ett paket färska kycklingklubbor
Salt och grovmalen svartpeppar
1 Röd paprika
1 chili
2 vitlöksklyftor
1 kruka persilja
Smör
Olja (Rapsolja eller olivolja, men tänk på att olivolja inte tål höga temperaturer)

Lägg kycklingklubborna i en ugnsform och grädda dem i ugnen på 225°. Finhacka alla grönsaker och persiljan (rensa ur fröna ur chilin innan du hackar den), fräs ört- och grönsaksblandningen i smör en liten stund och slå på olja så att det blir lite rinnig massa. När kycklingklubborna är klara, ta ur dem ur ugnen och häll på ört- och grönsaksblandningen och se till att det fördelas runt om alla klubborna, låt de stå och dra till sig smakerna en stund. Under tiden rensade och stekte jag brysselkål som jag serverade till.

Kram

Inga kommentarer: