lördag 12 november 2016

Renskavspanna

Hejsan!

Ledsen att jag varit frånvarande ett tag, har helt enkelt inte haft tid och ork att skriva. Jag har varit ett vrak i flera veckor på grund av dålig sömn, min kropp drar mer mineraler nu när jag är gravid, och jag vaknar med kramp i vader och fötter på nätterna, en till tre gånger per natt. Äter extra magnesium och mineralsalt men det hjälper inte tyvärr, prövade magnesiumspray men den kliade för frenetiskt på huden att jag inte kan använda den.

Men jag ska inte klaga, har har en jättebra graviditet, har inte haft några andra besvär som illamående eller svullenhet. Och från och med nästa vecka tar jag först semester och får sen gravidpenning, såå skönt! Det är en himla skillnad att vara hemma och vara trött, än att gå och vimsa på jobbet. Nu har det ju varit extra slitigt också på grund av snöyran som kom i Stockholm, jag hade väldig tur och kunde åka tunnelbana både till och från jobbet.

Gick och halkade också och blev förstås jätterädd, men landade bra på vänster höft/lår, så bebis klarade sig fint. Tacksam att jag bara föll en gång (hittills), en kollega föll sex gånger. Hur som helst är snön väldigt vacker, och jag hoppas den får ligga kvar.

För en tid sedan var det extrapris på fryst renskav, nyttigt och gott, innehåller mer vitaminer, mineraler och omega 3 än uppfött kött, är klimatsmart, ekologiskt och innehåller ingen antibiotika, så man måste ju passa på. Jag svängde då ihop den här smarriga renskavspannan, väldigt enkelt är det också.



Renskavspanna

1 pkt fryst renskav
ca 700g vitkål
3 dl vispgrädde
Smör
Lingon

Tina renskaven och skär vitkålen i bitar, stek vitkålen först i smör tills den är klar och har fin färg, lägg upp vitkålen i en skål och stek sen renskaven i smör. Blanda sedan i vitkålen och krydda med salt och peppar. Slå på grädden och låt puttra ihop en stund så såsen blir lite tjockare. Pynta med lite naturella lingon, jag hade frysta. Om du vill undvika bär, så det förstås jättegott ändå.

Kram

Inga kommentarer: