onsdag 23 november 2016

Köttbullar i tomatsås och ännu en komplimang från vimsiga mödravården


Hejsan!

Ibland är det skönt att det inte bara är jag som vimsig, men jag tror inte riktigt mödravården har riktig koll på läget, och det drabbar inte bara mig. Kom just hem från mödravården, det visade sig att vi gått dit helt i onödan. Vi har tidigare tecknat upp oss på två föräldragrupper onsdag och torsdag, men idag (onsdag) när vi satt där och väntade kom de visst på att de flyttat dagens grupp till fredag. Vi var ändå där i måndags, så man tycker att de kunde ha sagt någonting då, fast den barnmorskan kanske inte visste det heller. Lyckligtvis kan vi gå på gruppen på fredag, tur att jag är ledig och tur att min man kan flexa lite på jobbet.

I måndags när vi var på mödravården, tog de urinprov och blodprov och kollade blodsocker och HB, blodsockret var bra (superskönt) och hon tyckte att mitt HB var jättefint, jag frågade om det beror på att jag äter extra järn? Hon sa "Nja, det visar att du äter en bra kost, och att din kropp är bra på att ta upp näringen", tjohoooo! Fanns ingen äggvita i urinen heller. Ja, jag måste säga det igen, jag har en bra graviditet!

Vi vill bli lite mejerifria igen, åtminstone på vardagar, jag äter ju mer liberalt nu men är lite för lätt att trilla dit på ost och vispgrädde när man väl börjat, och jag känner att jag får en mer däst känsla efter maten när jag ätit mejerier. Ni som följt mig ett tag vet att jag är lite nojig med att inte ha för mycket mat i kylen, man får nämligen inte slänga mat. Många av recepten som läggs ut här har kommit fram av kylskåpsrensningar. Den här gången var det riven parmesan som behöver gå åt, det blev jättegott!





Köttbullar i tomatsås 

Ca 1kg nötfärs
2 ägg
1 dl riven parmesan
1 msk torkad timjan
3 msk tomatpuré
Smör
1 burk krossade tomater
Vatten
Salt och grovmalen svartpeppar

Blanda nötfärsen med ägg, parmesan, tomatpuré och timjan, rulla sedan köttbullar och lägg på en tallrik, smält sedan smör  i en panna och stek köttbullarna så att de får färg, det gör inget att de inte blir riktigt klara inuti, de ska puttra i sås sedan. Lägg upp köttbullarna på en tallrik, slå krossade tomater i pannan, häll sedan vatten i burken och slå i det. Krydda med salt och peppar och lägg i köttbullarna, låt puttra ihop så köttbullarna blir klara och såsen tjocknat lite. Vi serverade sallad till köttbullarna, mums!

Kram

Inga kommentarer: