fredag 18 november 2016

Kryddig fläsksallad och efterlängtad ledighet


Hejsan!

Jag har nu gått på en efterlängtad ledighet, känns underbart och lite konstigt, tror att det kommer att ta ett tag innan jag riktigt varvar ner. Nu har jag semester, sen får jag full gravidpenning och blir mammaledig på det, tjohoooo! Känns bra att gå hemma och lulla, då jag sover så dåligt på grund av kramp i benen, nu kan jag ju vila på dagen.

Nu kan jag lägga mer tid till hem, förbereda inför att vår baby kommer, meditera, promenera, ta upp kontakt med vänner, laga mat och skriva blogg. Det ska bli jättekul att skriva mer till er, och jag har fått massor av idéer av inlägg på LCHF-sidorna på Facebook, som jag vill skriva om.

Jag har fått många komplimanger senaste tiden och det är jättekul, som gravid känner jag mig ganska så otymplig och stor. Därför känns det extra roligt att jag fått kommentarer som "men du är så liten?", "Du har inte gått upp så mycket i vikt?"," Vad smäcker du är!", " Det kan man inte tro? - När jag berättar att födsel är beräknad femte februari. Jag fnittrar lite inombords nu när jag skriver, jag har aldrig blivit kallad smäcker förut, haha! Gulle er alla som sagt alla fina kommentarer, jag blir jätteglad!

Jag har tänkt rätt mycket på att en del låtit förvånade över att jag inte gått upp eller svält upp i vätska. De flesta vet hur jag äter, så jag talar inte så mycket om det längre, men jag antar förstås att det har med kosten att göra, jag äter ju inte sådant som gör att kroppen samlar på sig vätska - för mycket kolhydrater, och äter inte så mycket sådant som blir till glykos i kroppen - kolhydrater. Och nu äter jag ändå mycket mer liberalt som gravid. LCHF håller min vikt. Jag är nyfiken om någon har liknande erfarenheter av att äta LCHF under graviditet? Skriv gärna till mig.

Det var roligt på mitt besök på mödravården. De ville att jag skulle lämna ett urinprov, jag antog att de ville kolla om det fanns äggvita, som de kollat förut, när barnmorskan kom tillbaka sa hon att provet såg bra ut, men så sa hon frågande "Du har kanske ätit lite dåligt?". Nej, utbrast jag, både frukost och lunch, hur ser du det förresten? Jo, vi tittar på ketoner i urinen och du ligger lite högt, det brukar vara ett tecken på att man ätit dåligt. Innan jag hann stoppa mig själv sa jag "Det är för att jag går på fettdrift, så för mig är det bara positivt!". Barnmorskan sa "Jaså, gör du!". Sen log hon bara. Pust! Hittills har mödravården inte brytt sig om hur jag äter, de har gjort sin plikt och informerat om livsmedelsverkets riktlinjer för gravida, sen var det bra med det. Jag undviker gärna diskussion med dem om min kost.




Kryddig fläsksallad 

Färskt fläsk i bit
Smör
1 tsk spiskummin
1 tsk malen ingefära
2 tsk sambal oelek
Grovmalen svartpeppar
2 msk glutenfri soja
1 msk vitvinsvinäger
1 msk tomatpuré
Ev skvätt vatten

Sallad
Tomater
(eller vad du vill ha i din sallad)

Skär fläsket i bitar, smält smör i stekpannan och tillsätt spiskummin, ingefära, sambal oelek och blanda i smöret, häll i fläsket och blanda runt så kryddorna fördelas, stek till fläsket är klart. Ta ur fläsket och lägg på en tallrik, slå soja, vinäger, tomatpuré och en skvätt vatten och puttra upp, lägg i fläsket igen och blanda om.

Lägg upp grönsakerna på tallriken och lägg fläsket ovanpå, skeda på lite av såsen från pannan, som blir fin marinad på grönsakerna.

Om man inte vill att den blir så het, kan man minska på sambal oeleken.

Kram

Inga kommentarer: