söndag 27 november 2016

Gör brunch på middagsresterna, broccoliplättar och tips på restaurang.


Hejsan!

Vi har haft en jätteskön helg, jag är ledig och börjar nu varva ner, sover fortfarande dåligt men det gör inget när man kan vila dagtid. Fixar jul hemma, träffar nära och kära och myser. Men när man är ute och är aktiv blir det ofta utemat, den här helgen åt jag ute hela fyra gånger, och även om jag valt bra rätter har det nog blivit lite väl liberalt nu.

Vi går en mindfulnesskurs och igår var vi på en retreatdag hela dagen, där vi hade yoga och meditation hela dagen, vi skulle vara väldigt tysta och gå in i oss själva. Till lunchen övade vi medveten gång, och sen att äta medvetet. Vi hade inte sagt till något om maten innan, vi visste att det skulle bli en morotssoppa, men vi sa nej till en apelsinkräm som serverades till. Soppan åt vi under tystnad och väldigt långsamt, jag har provat att äta medvetet förut, men för många var det första gången och blev en stor upplevelse, att känna helt nya smaker och konsistenser av att äta låååångsamt, och man reflekterar hur lite man känner när man äter fort.
Jag kände dock starkt att det blev jättetråkigt att inte samtala med gruppen under måltiden, sorgligt på något vis. Vi hade förstås stunder då vi talade under dagen med och fick även skratta av oss lite.

Efter den här dagen var vi rejält sega, jag hade även en del rastlöshet i kroppen. Vi var också hungriga, soppan stod vi oss inte länge på, och vi behövde ett rejält skrovmål innan vi skulle gå bio på kvällen. Vi började googla på restauranger i närheten av vår bio på söder i Stockholm, när vi var på väg mot ett ställe kollade vi in ett par ställen på vägen, och som tur var hittade vi restaurang Empati, tyvärr ligger det lite osynligt vid Medborgarplatsen, men de har en stor lysande skylt Empati, kolgrill som fångade mitt öga. Det är en turkisk/kurdisk restaurang som serverade precis vad vi behövde, både jag och min man beställde mix-grilltallrik utan bulgur och bröd, vi fick sen in varsin jättetallrik, med perfekt grillat kött: lammrack och 2 olika färsbiffar, kyckling och oxfilé, till det yougurtröra, domates ezmesi (grönsaksröra som jag älskar), grillade grönsaker och sallad (som var istället för bulgur), vackert upplagt med en liten lykta gjord av tomat och värmeljus i mitten, se bilder längre ner. Jag njöt till fullo, och det kändes som jag befann mig i Turkiet, orkade nästan inte äta upp. Det kommer definitivt bli fler besök dit!

Idag fixade jag brunch på broccolirester som fanns, och det blev jättegoda fluffiga plättar. Och jag insåg att det är ett perfekt sätt att göra sig av med grönsaksrester över huvud taget, släng i ägg, mixa och stek, klart!

                             
                       Inte världens tjusigaste bild, med vad gör det när det blir så gott.

Broccoliplättar 

400g kokt broccoli, avångad.
1 dl vispgrädde
1 tsk riven parmesan
1tsk sardellcreme
5 ägg
Smör

Lägg alla ingredienserna i en bunke och mixa med stavmixer till en jämn smet, smält smör i en stekpanna och skeda ut plättar, stek på medel/låg värme och vänd försiktigt då smeten blir lite lös. Vi åt dem som de var, men om man vill kan man ha någon sås/majonnäs till. Jag fick mycket beröm av min man för dessa.






                               På restaurangen var det tjusigt 


Kram 

Inga kommentarer: