torsdag 1 december 2016

Krabbkakor


Hejsan!

Jag älskar skaldjur, det är ju så gott och nyttigt, innehåller bra protein, mycket mineraler, en del vitaminer och omega 3. I dagens recept använder jag mig av krabba, vill ni se mera näringsinnehållet kan ni gå in på länken här. Skaldjur är visserligen magra på fett, men det kan man tillsätta själv.

Jag blev inspirerad av ett recept jag såg i en tidning som matbutikerna skickar ut, de recepten är ju ofta mer eller mindre fullproppade med kolhydrater, men jag tänkte att det måste ju gå att LCHF-anpassa. Och jag måste säga att de blev fantastiskt gott, var enkelt att göra och gick fort. Sen är det kanske fel att kalla dem för kaka, de är nog egentligen för mjuka för att kallas så. Men jag kallar dem vad jag vill! Haha!

Idag har vi varit på mödravården och träffat en läkare, egentligen hade vi ingen speciell anledning att besöka läkaren men mödravården tyckte vi skulle det. Vi kollade blodtryck och urin, och allt var bra. Läkaren informerade om att jag låg i riskzonen för att få havandeskapsförgiftning, jag frågade om det berodde på att jag fått donatorägg och min ålder. Hon svarade att det var så, och vi diskuterade en stund om varför donatorägg ökade risken. Tydligen vet man inte varför än, men vår läkare hade en vettig teori om att antalet främmande ämnen i kroppen ökar risken, i en normal befruktning är halva ägget främmande ämne (från fadern), och ägget jag har fått två främmande ämnen, halva från donator och halva min man. Man har tydligen sett att antalet som fått havandeskapsförgiftning är högre hos dem som fått donatorägg.

Inte vet jag om den här teorin stämmer, men det låter logiskt tycker jag. Som det är nu mår jag i alla fall bra, och jag ska vara observant på om jag märker förändringar som tyder på havandeskapsförgiftning eller mår dåligt på något sätt.





Krabbkakor

2 burkar salladskrabba, avrunna.
2 ägg
1 dl hackad dill
2 msk kokosmjöl
1/2 tsk chilipulver
Salt
Smör, rikligt.

Öppna krabburkarna och låt krabbköttet rinna av från vattnet, slå sen över krabbköttet i en bunke, tillsätt ägg, kokosmjöl, dill, chilipulver och salt, blanda ihop krabbsmeten och forma små biffar/kakor. Smält rikligt med smör i en panna och stek krabbkakorna på ganska låg värme tills de får fin yta på båda sidor. Jag rekommenderar en god majonnäs eller aioli till för att få upp fetthalten, jag löste det hela med att dricka en fettchoklad efter maten.

Kram

1 kommentar:

Anonym sa...

Hallå gums!

Håller tummarna att du slipper något sådant elakt, men du verkar ju må bra så det är bara att hoppas att det fortsätter så!����
Kram Alexandra