onsdag 21 december 2016

Ugnsgräddad leverpastej


Hejsan!

Vill önska alla en riktigt god jul! Och god i flera bemärkelser, god mat och dryck som samtidigt är fet, tillsatsfri och kolhydratsnål önskar jag er. Jag hoppas också att ni får en stress/ krav och ångestfri jul.

Att laga tillsatsfri mat är inte svårt, det handlar om vilja och prioriteringar. En del skyller på att de inte har tid att laga mat från grunden, det handlar inte om tiden, även om man självklart har mindre tid om man arbetar än om man går hemma och har gravidpenning, som jag gör nu.

Det handlar om planering, vill man verkligen göra mat från grunden så ser man till att göra det, man ser till att ha ingredienserna hemma, räknar ut hur lång tid det bör ta och tänker efter vilken dag man ska göra det. Barn tycker ofta det är roligt att få hjälpa till, och det är ett ypperligt tillfälle att lära dem om sund matlagning. Jag fick nästan aldrig hjälpa mamma i köket, men jag stod med näsan i grytorna och jag lärde mig ett och annat själv som tur var, mamma muttrade "ju fler kockar...".

Ofta kan man göra annat samtidigt för maten klarar sig själv på spis, i ugn och i kyl. När jag lagade och gräddade min leverpastej hade jag samtidigt tvättstuga, du kanske också har tvättstuga ibland? Gör man inte mat från grunden har man valt att inte göra det, eller har man prioriterat annat. Men du har ju hela helgen på dig! Haha! Kommer ni ihåg den gamla reklamen för Triss?

Mycket kan man laga innan och förvara i frysen, som till jul kan man göra mycket i början av december som köttbullar, lax, kålrabbijansson, kokt skinka (bara griljering kvar), revbensspjäll, vörtbröd o.s.v. Jag vet faktiskt inte om den här leverpastejen går att frysa. Den kanske blir lite mer bredbar då, haha!

Vissa charkuterier som korv kanske är lite väl överambitiöst att göra själv, men personligen har jag valt bort korv i mitt liv, på grund av allt "skit" de stoppar i korven. Men det går ibland att hitta finkorv som är tillsatsfria så jag vill inte döma alla korvar. Sen måste jag erkänna att jag få i mig en del tillsatser ändå, jag äter bacon då och då och en del smaksättare som senap, ansjovis, soja o.s.v. har tillsatser i sig. Men jag ser till att välja bort de värsta processade och tillsatsstinna livsmedlen om jag kan.

Jag bakar lchf-bröd ungefär en gång per år och då blir det till jul, och då gör jag Nutriavans vörtbröd. Det är jättegott och blir supersmarrigt tillsammans med leverpastejen, skinkan eller cheddarosten.





Ugnsgräddad leverpastej 

500g nötlever
100g smör
2 ägg
4 ansjovisfiléer
1 msk glutenfri soja
1 tsk timjan
1 krm mald vitpeppar
1/2 salt
2 dl vispgrädde
1 liten gul lök

En form, t.ex. "sockerkaksform"
En större gratängform
Bakplåtspapper

Finhacka löken, smält smöret i en stekpanna och låt löken småputtra på låg värme en stund så att den blir mjuk utan att ta färg, låt sen svalna lite. Ta fram en matberedare alternativt mixer, dela levern i lite mindre bitar och lägg i matberedaren och tillsätt alla ingredienserna, mixa smeten slät. Om du använder stavmixer rekommenderar jag att du först mixar levern slät, sedan tillsätter de andra ingredienserna och mixar ihop. Häll sedan smeten i en bakplåtspappersklädd form. Tag fram en större gratängform och häll vatten i så ungefär hälften av formen är fylld, ställ "sockerkaksformen" i vattenbadet och grädda på 175° i  1 1/2 timme. Låt svalna i formen, förvara sedan i kyl, servera gärna med lite snabbpicklad gurka, smaklig måltid!


Snabbpicklad gurka 

Gurka
Vatten
Ättika
Persilja

Blanda ihop vatten, hackad persilja och ättika i en skål, hur mycket ättika du har beror på hur stark lag du vill ha, prova dig fram. Hyvla gurka i lagen och ställ i kyl.



God jul och kram

Inga kommentarer: