onsdag 21 september 2016

Födelsedag och sjuk, jag tänker gotta mig hela dagen. Ingefärsdricka, mandelgröt och kokt vitkål med mussselsås.

Hejsan!

Ja, typiskt nog bröt dunderförkylningen Orvar ut lagom till födelsedagen, så nu är jag hemma och försöker kurera mig så gott det går. Inte så konstigt att jag blev sjuk nu, de flesta är sjuka nu, och jag har sovit dåligt senaste tiden. Men jag kan ändå inte hjälpa att bli lite sur då jag nästan inte blir sjuk nu när jag äter LCHF, men det betyder inte att man inte kan bli sjuk, sen så trillade jag ner i sockerträsket för en tid sedan, så egentligen är det nog inte så konstigt. Man får se till att ta hand om sig och äta bra mat.

Jag älskar alltid kryddor, men när man är förkyld är det ännu bättre, starkt och hett ska det vara. Så jag kokade ihop en kanna ingefärsdricka som är jättefriskt att sippa på då och då, den blir riktigt stark, så jag får spä ut den med vatten.

Ingefärsdricka 

Stor bit ingefära, ca två rotbitar
1 citron 
Ca 3 l vatten

Skiva ingefäran och citronen, lägg den i en stor kastrull pch slå på vatten, koka upp och låt puttra ca 30 min. Låt svalna och sila av, slå upp i kanna/flaska och förvara i kyl.



Kokt vitkålsspagetti med musselsås 

Ca ½ vitkålshuvud
salt
smör
vatten
2 burkar krossade tomater
1 chili
Grovmalen svartpeppar
salt
1 kruka dill
2 burkar musslor i vatten.

Strimla eller skär vitkålen i tunna skivor, koka dem i saltat vatten 30-45 min tills de är mjuka, sila av och tillsätt en klick smör och blanda. Häll de krossade tomaterna i en stekpanna med höga kanter eller gryta, tillsätt salt, peppar och finhackad chili, låt såsen puttra ca 20 minuter, tillsätt sedan finhackad dill och musslorna, om såsen blivit för fast och torr kan du använda spadet från musslorna att späda med. Koka upp och servera med vitkålen. Mums!

Tänk på att musslorna inte ska koka för länge, då blir de sega. Därför kokar jag endast upp, när jag lagt i musslorna.





Den här gröten gör jag vid speciella tillfällen, och den passar riktigt bra idag när jag tycker lite synd om mig själv. Minns ej var jag fick tag i receptet från början, men det är riktigt enkelt att göra och väldigt gott. Påminner om mannagrynsgröt och den kallas ibland falsk mannagrynsgröt.

Mandelgröt

25g smör
1 dl vispgrädde

1 ägg
2 msk mandelmjöl
1 tsk fiberhusk
salt
Ev kanel, bär eller vad du gillar att ha på gröt.

Blanda samman de torra ingredienserna i en skål, smält smöret i en kastrull och tillsätt grädde och ägget, rör ihop lite och tillsätt de torra ingredienserna. Rör medan du värmer tills massan tjocknar och blir som blir en seg massa. Jag äter min med kanel och grädde. Mums!

Det var meningen att jag skulle lägga ut en födelsedagskaka här, men den blev totalt misslyckad. Så vi firade med lite vispgrädde och hallon istället på kvällen.

Kram

Inga kommentarer: