söndag 18 september 2016

Överraskad av vänner och stekt fläsk med chilifräst spenat

Hejsan!

Jag och en väninna har en tradition att vi bjuder ut vandra på middag när vi fyller år. Nu snart fyller jag år, och den här gången skulle även en annan väninna följa med, när vi kom fram till restaurangen Mister French, så satt flera av mina kära vänner där, vilken överraskning! Presenter och jättegod mat, och jag hade inget problem med att hitta LCHF i menyn. Jag åt sniglar till förrätt och bouillabaisse till varmrätt, mums!

Senaste tiden har jag kämpat hårt med att få i mig magnesium, jag har märkt nu när jag är gravid att kroppen drar ännu mer magnesium. Jag får myrkrypningar i benen på kvällen, ryckningar i fransraden i ögat och får kramp i vader på nätterna. Jag tar redan magnesium i tablettform, och har ökat mängden kallsupar med Celtic salt, ätit mycket mandlar och köpt magnesiumspray. Problemet är bara att jag tycker sprayen svider jättemycket i ca 20 min, så det är inget jag vill använda på mina krampiga vader på natten, då kan jag ju inte sova på grund av svedan. Jag har sprayat benen tidigare på kvällen men tyvärr fått kramp ändå. Jag borde äta mer spenat som är supernyttigt, innehåller bland annat magnesium, börjat idag med det här receptet. De senaste nätterna har jag haft tur och inte haft kramp på ca tre nätter. Det finns många former av magnesium och vissa former kan inte kroppen ta upp, om ni vill vara säkra på att ni får i er rätt magnesium och vilken form som passar er kan ni gå in på länken här - lilla magnesiumguiden.

Något jag märker nu när jag äter en mer liberal form av LCHF på grund av att jag är gravid, är att mitt sockersug vaknar av att jag äter nötter, mandlar och mejerier. Så jag ska sluta med nötterna och dra ner rejält på mejerierna. Tillsammans med beslutsamhet och vilja, hoppas jag att det räcker för att jag ska hålla mig borta från sockret.

Stekt fläsk med chilifräst spenat



Sniglar och bouillabaisse på Mister French
Jag fick en jättefin bok med gamla foton på mig som jag läser i här, så fin och rolig gåva. Tack igen!

Stekt fläsk med chilifräst spenat

Ca 500g färskt fläsk i bit, (annars det bästa fläsket ni får tag på)
Grovmalen svartpeppar
200g färsk spenat
1 chili
smör

Skär fläsket i skivor och stek dem i smör, krydda med svartpeppar. Rensa bort fröna ur chilin och finhacka den. Smält smör i en stekpanna och tillsätt chilin, fräs på en liten stund och tillsätt spenaten och stek till spenaten är mjuk, rör om då och då. Servera, mums!

Anledningen till att jag köper färskt fläsk i bit är att jag då slipper tillsatserna som finns i skivat sidfläsk, men jag vet också att det kan vara svårt att få tag på i affären. Jag har bara hittat det i en butik där vi bor. Så försök att hitta så bra fläsk ni kan, och se till att fråga efter färskt fläsk, så kanske de beställer det.

Kram

Inga kommentarer: