söndag 4 september 2016

Sockerfri och glad. Stekt torsk, gräddfilssås och limefräst spenat. Fettkaffe, fett-te och fettchoklad

Hejsan!

Jag kan nu meddela att jag äntligen är socker- och sötningfri, tjohoooo! Men jag måste fortfarande vara vaksam på mitt sug, oftast handlar det om att om jag inte ätit tillräckligt med fett eller mat så kommer suget krypande framåt eftermiddagen. Fast den stora skillnaden efter den här veckan av avgiftning är att jag kan känna suget och se det för vad det är, om jag då inte kan tillföra fett dricker jag vatten och kan vänta till när jag kommer hem och så gör jag en härlig fettchoklad som jag står mig på fram till middag. Den som ni får bild på här stod jag mig på längre ändå, på grund av vispgrädde. Jag tycker inte att fettkaffe, fett-te, och fettchoklad ska ersätta måltider, men de är suveräna vid sug och om man inte får tag på någon vettig mat på ett tag.

Igår var jag på trädgårdsdag i Enköping, tillsammans med min syster och systerdotter, jättetrevligt! Vi går då alltid till ett café - Tant Gredelin - och fikar, det är ett jättefint café i en gammal byggnad, personalen har vackra förkläden och man får kaffe/te i kanna till bordet, och de har fantastiska bakverk. Och det underbara var att jag hade inget sug! Jag kunde stå och titta på allt gott och diskutera med mina släktingar vad de skulle välja, utan att vilja ha något själv. Jag hade förstås grundat med en ordentlig frukost innan, för att jag visste att den här situationen skulle komma, och jag njöt, det är den här känslan jag har längtat efter. Underbart!

Jag är personlig i min blogg, det blir så naturligt och bloggen blir lite som en dagbok inom vissa områden i alla fall. Jag tror och hoppas att ni gillar att jag blottar mig lite. Skicka gärna feedback om ni saknar något i bloggen. Så ni som läser bloggen har rätt bra koll på mina tankar och vad jag pysslat med, ett stort TACK till er som följer och läser min blogg.

I veckan var jag gräsänkling en kväll och ville ha något riktigt gott när jag skulle roa mig med tvättstugan, hämtade ut en gräddfil som en butik gav i gåva till mig, det resulterade i en god sås till fisk.


Stekt torsk med limefräst spenat och gräddfilssås

Fryst torskblock eller bitar av färsk torsk
smör
En stor påse färsk bladspenat
1 lime
Salt och grovmalen svartpeppar

Sås

3 dl gräddfil
en knippa gräslök
salt och vitpeppar

Häll gräddfilen i en skål, klipp i gräslök och krydda med salt och vitpeppar, ställ sedan in den i kylen. Tina torskblocken eller dela färsk torsk i portionsbitar, stek dem i smör och salta. Tänk på att använda en bra stekpanna som fisken inte fastnar i, och att det går fort att steka fisk. Ta fram en annan stekpanna och smält smör i den, häll i ungefär hälften av spenaten, salt och peppar. Fräs på och tillsätt rivet limeskal och saften av 1/2 lime, fräs ihop lite och servera med torsk och sås, Mums!



Det här är en fettchoklad med vispgrädde


Fettkaffe, fett-te och fettchoklad 

Det är praktiskt att använda stavmixer och mixerkanna för att få en god och krämig fettdrink. Så här gör jag fettdrinkar, men det finns massor av individuella recept på dessa. En del vill även mixa med kokosfett och ägg osv. Mängden fett är beroende på smak och hur mätt man vill bli. Här finns en jättebra beskrivning: fettkaffeskola.

Fettkaffe

20-50 g smör
bryggkaffe
ev vaniljpulver, kanel eller kardemumma

Brygg kaffet, lägg smör och eventuell smaksättning i mixerkannan, häll på kaffe (bara så mycket som ryms i din mugg/glas). Mixa ihop och häll upp, njut!

Fettchoklad

20-50 g smör
hett vatten
2 tsk kakao
1 krm vaniljpulver
Ev 1 tsk nescafé, vispgrädde

Gör på samma sätt som ovan fast använd hett vatten istället för kaffe, jag har i en tsk nescafé för smakens skull, och denna gång toppade jag med vispgrädde, Mums!

Fett-te

20-50 g smör
Te
hett vatten
ev smaksättning som ingefära, kanel, kardemumma

Brygg te, och låt stå en stund så teet bli starkt. Det är gott att använda chaite och/eller kryddor för att få ett smakrikt fett-te, men se upp med tillsatser i tesorterna, tänk på att fruktteer kan innehålla aromämnen och sötningsmedel. Lägg smör och eventuell smaksättning i mixerkannan. Värm på teet i micron eller på spisen så att det blir hett igen och häll i mixerkannan och mixa, njut!


Blommorna är till er som läser, kram på er!
( bilder tagna i Enköping)

                               Daglilja

                               Klematis-Summer snow.


Kram igen 

1 kommentar:

Henrik sa...

Tack för ett inspirerande recept till söndagsmiddagen (lime-spenat-torsk). Det enkla kan vara fantastiskt bra men inte alltid lätt att komma på själv.
//Claus