söndag 11 september 2016

Frukost, zucchini- och sardellplättar med fet sallad

Hejsan!

Jag har myspys med fett-te i morgonsoffan och skriver till er förstås. Jag vill dela med mig av en jättegod frukost jag hittade på igår, receptet kom till av att jag ville göra mig av med lite rester i kylen, och det blev verkligen lyckat. Vi har lite mer rester än vanligt nu för jag gjorde en jätteskål med Floridasallad till en jättetrevlig 40-årsskiva igår, när vi blev bjudna och jag frågade vad hon önskade sig, sa hon Floridasallad. Salladen blev väldigt populär på festen och några frågade efter receptet, jättekul! Det är en suverän sallad som jag inte kan ta åt mig äran för, vi fick smaka på den första gången vi var på LCHF-event i Säffle, det var Karin Eldh som hade gjort en jätteskål som skickades runt på borden. Tack för receptet igen Karin! 

I fredags var jag ute och åt med ett gäng smarta diabetiker, jättetrevligt som vanligt, och god mat, tyvärr får ni ingen bild då min telefon laddade ur innan middagen. Men jag åt fjällröding med blomkål och lite andra grönsaker. När jag kom hem och skulle göra Floridasallad möttes jag av en vacker bukett från min kära svärmor, vi har även fått kantareller och en jättezucchini, allt från skog och trädgård i Hälsingland, härligt! Otroligt värdefullt för oss som inte har tillgång till skog där vi bor. Så igår kände jag att det var dags att göra något nytt till frukost och svängde ihop biffar med sallad.

   

                       
Zucchini- och sardellplättar med fet sallad

1 lite mindre zucchini (biten jag tog av jättezucchinin motsvarar en liten zucchini ungefär.)
ca 3 cm purjolök 
4 sardeller
2 ägg
grovmalen svartpeppar 
smör

Fet sallad

1/2 huvud isbergssallad 
2 dl majonnäs 
ett stänk Cayennepeppar


Strimla isbergssalladen och lägg den i en skål, tillsätt majonnäs och cayennepeppar och blanda ihop och ställ i kylen. Dela zucchinin på längden och sen på längden igen, så är det lätt att skära bort fröhuset i mitten på zucchinin, riv sedan zucchinin. Hacka sardellerna och purjolöken fint. Pressa ur vätskan ur den rivna zucchinin och lägg i en bunke, tillsätt alla ingredienserna och blanda. Smält smör och skeda ut plättar, stek tills de får fin färg och servera med fet sallad, smaklig måltid!



Kram


Inga kommentarer: