söndag 28 augusti 2016

Mystid och Fett, Majonnäs med parmesan och chili, ketobollar.

Hejsan!

Bloggtid=mystid. Ja, oftast när jag skriver till er är det tidig morgon under helgen och jag sitter för mig själv i soffan med en kopp te med kokosfett. Det är också på morgonen jag har mest energi, och kommer på de bästa idéerna. Jag värdesätter verkligen den tiden jag har för mig själv, min man sover längre än mig (det är första gången jag skriver min man, nygift som man är, haha). Sen går jag in och väcker honom och gör kaffe och kanelpannkakor.

Något jag nämnde i mitt förra blogginlägg var att mitt sockerberoende kommit igång, och förra helgen började mitt nya sockerfria liv. Som jag skrev då var det dels alla provbak av bröllopstårta, men också en enorm stress och oro inför festen, sen lite privata familjehändelser på det, så jag har varit rätt känslosam!

Jag vill poängtera att jag inte använder allt det här som en ursäkt för att få äta dumma saker, men de här situationerna är triggers, och jag tappade kontrollen! Under hela den här tiden längtade jag efter tiden då vi haft festen/vigsel och ätit den där jäkla tårtan, haha, för det betydde att jag kunde börja avgifta mig igen.
Första steget var att erkänna för min man om vad jag hållit på med, att jag också utsatt vårt barn för socker, det var inte lätt. Oavsett vad man är beroende av, vill man ju helst förtränga de där gångerna man misslyckades, men nej, rakryggad och ärlig vill jag vara, så gråtandes sa jag som det var till min underbara stöttande man, och det kändes underbart efteråt.

Efter en liten stund läste den här suveräna bloggen, Lchf-ingenjören följer jag och tycker jättemycket om hennes inlägg, men den här gången kändes det jättejobbigt. Jag förstår verkligen Mys poäng och att jag absolut inte behöver känna mig träffad, för jag har inte varit den gravida kvinnan hon beskriver. Men i den känslosamma situation jag var, blev det tufft. Men My lyfter något mycket viktigt och därför vill jag länka till den här. För att det finns ingen ursäkt för att få äta "skitmat".

Sen åt jag och min man upp allt "halvdumt"som fanns hemma, sådant jag köpt hem för testbaken, för att ingenting får finnas hemma som triggar. Och nu är jag sockerfri och abstinent och försöker vara mätt och belåten, men det känns jättebra. Fett hjälper väldigt bra när man är sugen, så under veckan har det blivit mycket smör, majonnäs, fett-te och fettchoklad, och ketobollar.


Här äter vi majonnäsen till en skaldjurstallrik, förutom majonnäsen finns det på tallriken räkor, musslor, salladskrabba, ägg och dill.





Majonnäs med parmesan och chili 

1 ägg
1 msk vitvinsvinäger
1 tsk dijonsenap
1 tsk sambal oelek
1 msk riven parmesan
250 g smält smör, eller 2-3 dl rapsolja

Jag använder stavmixer och mixerkanna när jag gör majonnäs. Knäck ägget i mixerkannan och tillsätt vinäger, senap, parmesan och sambal oelek. Smält smöret och ställ av att svalna lite. Ställ mixerstaven i mixerkannan och mixa ihop äggröran lite, tillsätt sedan smöret i tunn stril medan du mixar hela tiden. Klart, mums!

Om du hellre vill använda olja, gör likadant och tillsätt olja till den tjocknar. Anledningen till att jag använder smör är dels för att det blir godare och för att den blir nyttigare. Smörmajonnäs blir hård i kylen, men man får helt enkelt ta den ur kylen i god tid innan den ska serveras.

Ketobollar 

500g smör
3-4 dl kokosflingor
2 msk kakao
1/2 tsk vaniljpulver
1/2 dl hett vatten
1 msk nescafé, eller 1/2 dl starkt kaffe.

Jag använder matberedare när jag gör ketobollar, men det går utmärkt att röra ihop för hand med, lite mer jobb bara. Skär smöret i bitar och lägg i matberedaren, tillsätt alla ingredienserna och vänta en stund så att smöret mjuknar lite, blanda sedan ihop allihop. Ketomassan är nu ganska lös och går inte att forma till bollar, så ställ in den i kylen ett par timmar, forma sedan bollar och rulla i kokos. Jag brukar använda mig av små knäckformar som jag lägger bollarna i, sedan lägger jag dem i en bytta i frysen och tar fram om jag blir sugen. Ketobollar är också mitt botemedel mot trög mage.

Kram

Inga kommentarer: