tisdag 16 augusti 2016

Parmesanröra

Hejsan! 

Ni som följt mig vet att jag gillar parmesan, framförallt tycker jag att smaken av parmesan blir så bra tillsammans med annan mat. Så jag blev kär direkt i parmesanröran som min sambos mamma bjöd på. Receptet hade hon fått av en gammal kollega på komvux, så var röran kommer ifrån början vet vi inte, men den fungerar till det mesta, kött, fisk, fågel, ägg och vegetariskt. I helgen fick vi den igen då den ingick i en födelsedagsbuffé, och jag åt den tillsammans med rostbiff och rökt makrill - himmelskt! Min sambos mamma hade även gjort en vegetarisk variant av min vårpaj till buffén, jättegott! Det är det som är så bra med paj, man stoppar i lite vad man vill i den.

OBS! Om du inte vill använda crème fraiche kan du blanda i riven parmesan med majonnäs istället, jag har gjort en liknande variant tidigare i bloggen. Jag tog två vitlöksklyftor, och märkte att den blev rätt stark, så jag tänker att nästa gång kanske jag nöjer mig med en, prova er fram.

Jag har skrivit om den här parmesanröran förut, men den är så god att den förtjänar att vara med igen! (Den här gången med bild)

Senaste veckan har vi kommit igång med maträkningen igen, känns bra att återgå till att äta lagom mängd mat igen, jag som sockerberoende behöver rutiner och kontroll på mitt ätande tyvärr.


Jag serverade parmesanröran med fläskkotlett och kokt blomkål.

Parmesanröra 

2 dl crème fraiche
2 dl riven parmesan (jag använde Grana Padano).
2 tsk pressad citron
1-2 pressade vitlöksklyftor

Blanda ihop alla ingredienser och ställ en stund i kylen. Mums! Den här röran höjer även smaken på andra rätter, jag har blandat in den i sås, i frittata osv.

Kram

1 kommentar: