onsdag 3 augusti 2016

Tomatgratinerad fläskkarré och hur det är att äta ute

Hejsan!

Jag har inte skrivit här i bloggen på länge nu, inte för att jag inte vill, helt enkelt brist på tid och energi, men nu är jag här igen. Senaste tiden har jag inte lagat så mycket mat, det har blivit mycket utemat, jag har försökt att vara så strikt det går, då jag samtidigt kämpat med ett asjobbigt sötsug senaste tiden, jag längtar verkligen efter att suget klingar av, är så lättretlig och rastlös när jag har sug.

Vi har börjat väga, räkna och registrera maten, inspirationen har vi fått från Johan Falk , vi lyssnade på hans föreläsning i Säffle. Han talade om han överätit LCHF och gått upp i vikt. Vi kände igen oss jättemycket, jag har problem med mättnadskänslorna och suget, och min sambo kan också sätta i sig för stora portioner. Jag tycker att det här med lagomlchf är jättebra, det är bara så att jag är sån som inte vill väga och räkna någonting, orkar och vill inte. Men det suveräna är att jag behöver knappt göra något, älskade sambon fixar allt på datorn,  jag behöver bara hålla reda på vikt och gram på det jag äter och lagar. Men man förstår verkligen hur mycket onödiga kolhydrater man får i sig, och att man mår bättre av att äta mindre mängd mat och mer energi. Det roliga är att på grund av att jag håller reda på vad jag äter under dagen, blir det så att jag räknar och väger ändå, utan att det känns jobbigt, haha.

Men senaste tiden har vi vart på Rigakryssning och varit en del på stan, då vi har inte räknat något och ätit ganska liberalt. Vi har ändå hittat rätt bra mat, i Riga var vi på en fin fiskrestaurang och jag åt musslor och gös (se bilder), på kryssning kan man alltid äta strikt om man vill och i Stockholm har vi fått leta lite när vi varit i stan, men hittat OK mat till slut. Men minus till en fiskrestaurang i Östermalmshallen, vi bad om att få något annat istället för potatis, de föreslog sallad, vi åt dagens ångade fisk som var kummel, skirat smör, riven pepparrot och räkor, helt fantastiskt och fisken var perfekt, men de missade visst att tala om att salladen kostade 35kr, så vi fick betala 70kr extra för att vi bytte ut potatisen. Dit går jag inte igen!













Nu i helgen for jag och hälsade på min syster, vi åkte Ekerölinjen och åt skärgårdsbuffé. Det är jättebra med buffé, man tar det man vill och kan vara riktigt strikt om man vill. Jag åt min frukost på bussen ut till Grisslehamn, jättemumsigt med Tjockenkockens ostplättar med ost och skinka emellan, och började skriva den här bloggen.



Tomatgratinerad  fläskkarré 

4 fläskkarréskivor
smör
2 tomater
1/2 tsk lök pulver
1/2 tsk Herbamare (örtsalt)
grovmalen svartpeppar
vatten

Sätt på ugnen på 200°. Stek karréskivorna i smör bara så att de får fin färg på båda sidor, slå på vatten och låt karréskivorna puttra en stund. Krydda och lägg på skivad tomat. Ställ in i ugnen ca 15 min. Om du inte har en stekpanna som man kan ställa i ugnen, flytta över karréskivorna och vätskan till en ugnsform innan du kryddar.Vi åt broccolimos till, jättegott blev det.

Kram

Inga kommentarer: