söndag 21 augusti 2016

Inga fler hemlighter. Överraskningsfest och Recept på chokladtryffeltårta.

Hejsan!

I år fyller vi 40 år, så i fredags hade vi en riktig balunsfest för nära och kära (63 pers) på Farsta gård. Men det våra gäster inte visste var att vi samtidigt tänkt gifta oss på festen, det har varit månader av planering, oro, stress och smusslande. Några har anat och frågat om vi ska gifta oss, så vi har fått spela dumma och ljugit folk rakt upp i ansiktet, jättejobbigt! Men allt för att det här skulle bli en överraskning, och det blev det.

När gästerna kom fick de ett glas bubbel och bordsplacering, sen fick vi se till att alla började ta mat, vi hade köpt medelhavsbuffé genom Farsta gård, det gick att hitta massor av goda saker där - som kallskuret, kronärtskockor, inlagda paprikor, sallad med fetaost, kycklingspett, tsatsiki och oliver. Sen fanns det fler kolhydratstinna rätter i buffén. Något som var väldigt roligt var att en av våra fyra vegetarianer gav komplimang till Farsta gård för att det fanns så mycket för henne att äta. Jag och Olle gick igenom en mycket stressad buffé, vi hade avtalat tid med vigselförrättaren som skulle ringa mig när han kom till Farsta gård, det var tur att vi ätit en rejäl lunch tidigare på dagen, så vi var inte så hungriga, och var nervösa.

När Björn vår vigselförrättare kom, smög vi iväg till en annan byggnad och bytte om till brudklänning och jackett, sen smög vi ut och gick ut på baksidan och ställde upp oss. Sen gick Björn och sa till alla våra gäster att gå ut. Det var så fantastiskt roligt att se minerna på våra gäster när de kom om hörnan, speciellt de som inte anat något och var totalt överraskade. Vi genomförde vigseln på toppen av en stentrappa, och hade otrolig tur med vädret. Helt underbart, glädjerop och applåder. När det hade lugnat ner sig lite, släppte vi nästa överraskning, vi ska ha barn!




De fina bilderna på oss tog vår bröllopsfotograf Ellen Kraft, vi hade så trevligt under fototagningen och Ellen fick oss att glömma bröllopsstressen en liten stund. Sen fick vi snabbt byta om igen och fixa lite innan gästerna kom.




Ser ut som ett barn spritsat, det är första gången jag skriver med sprits, så fick det bli! Ledsen att jag inte hann ta en bild på tårtan utan form, men den blev jättefin, och det var snyggt med skikten i mörkbrunt och ljusbrunt.

Total lycka! Alla var glada, omtumlande och tårögda, och kom fram och omfamnade oss. Jag och Olle har försökt bli med barn länge, vi sökte till slut hjälp och genomgick en fertilitetsutredning, det visade sig att mina ägg inte var bra, så vi fick donationsägg, och på tredje och sista försöket med landstinget lyckades. Runt omkring den andra februari får vi barn. Så skönt och roligt att äntligen få avslöja allt! 

Sen gick vi in och drack kaffe, vi hade köpt chokladtryffeltårtor av Farsta gård, och jag tänkte att jag gör en LCHF-tryffeltårta till oss. Jag har testbakat mycket senaste månaden (inte helt bra för mitt sockerberoende) och kom till slut fram till den här varianten.

Chokladtryffeltårta

Det är lesscarbs suveräna recept jag har utgått ifrån, gå in på länken för att se recept och se alla ingredienser, men jag ändrade lite och "för-Lindade" tårtan, jag och Olle är kaffeälskare. Jag gjorde kladdkakan utan sötning, som är helt onödigt då chokladen är söt i sig. Sen blandade jag i 1 msk frystorkat kaffe i chockladsmeten, typ nescafé. Mums!

När kladdkakan svalnat i formen i kylen, gode jag en chockladglasyr, receptet på glasyren kommer från ett gammalt receptblad jag tagit i någon butik, som mejerierna gett ut.

1 dl vispgrädde 
100 g mörk choklad, minst 70 procent.

Lägg ingredienserna i en kastrull och värm på svag värme under omrörning. När chokladen är smält, låt smeten svalna lite och häll smeten på kladdkakan och se till att den täcker hela ovansidan av tårtan, ställ in formen i kylen igen att svalna.

När allt svalnat, gjorde jag som lesscarbs en panacotta, men istället för hallon smaksatte jag med 1 msk nescafé, 40g mörk choklad (fyra rutor) och en 1/2 tsk vaniljpulver. Sen tog jag bara 2 1/2 ark gelatin i panacottan. Lät pannacottasmeten svalna lite och hällde den över kakan, formen fick sen stelna i formen över natten, och dekorerade på morgonen. Jag tog bort formen först när jag serverade tårtan. Ett par smakade av min tårta också och det var roligt att jag fick höra att min tårta var godare än den konditoribakade. Tack lesscarbs! 

Dagen gick extremt fort och blev fantastisk, dagen efter kände vi oss bakis, trots att jag inte druckit något, och Olle bara något glas vin. Nu har vi en riktig myshelg i soffan, och lever i ett glädjerus.

Tack alla som var med och förgyllde vår dag! Och tack för alla lyckönskningar på Facebook.

Kram

1 kommentar:

Unknown sa...

Sååå himla kul, grattis ännu en gång!!