torsdag 30 juni 2016

Stekt torsk med vitkål och blomkålsmos

Hejsan!

När vi kom hem från midsommar i Hälsingland orkade vi inte handla, jag visste att vi hade lite i kyl och frys, och ofta är det enklaste det godaste.

Det finns en affär där vi bor som ibland säljer hel fisk, för ett tag sen köpte jag en hel skreitorsk som jag delade i breda kotletter och frös. Härligt att plocka fram när man inte handlat. Men till den här rätten går det naturligtvis bra att använda annan fisk eller tina frysta torskblock.

Nu är vi på väg till Säffle på LCHF-event, Det ska bli så roligt att återse LCHF-kompisar, grilla och lyssna på intressanta föreläsningar. Tyvärr kommer inte min favorit Ralf Sundberg att föreläsa p.g.a. sjukdom, han har mycket bra föreläsningar om kolesterol och hjärtsjukdom. I år bor vi inte på Duse camping, vi bor hos en kär vän i Åmål.

Förra året fick jag smaka på Floridasallad för första gången, det var Karin Eldh som gjort en jätteskål som hon bjöd oss alla på. Och jag var bara tvungen att ta receptet. Om ni klickar på länken ser ni förutom recept en bild på hur grillen kan se ut på campingen på kvällen, ett av mina tidiga blogginlägg. Nu hoppas vi bara att vädret är ok på kvällarna i alla fall, när det ska grillas och grejas. Sen jag tala om här hur vi haft det i Säffle/Åmål.


Inte roligaste färgerna på den här tallriken, men väldigt gott blev det.

Stekt torsk med vitkål och blomkålsmos

1 Bit torsk, eller annan fisk.
½ Blomkålshuvud
½ Vitkålshuvud
Smör
Salt och peppar

Dela blomkål och vitkål i bitar och koka i saltat vatten till dess de är mjuka. Låt bitarna rinna av och ånga av dem lite i kastrullen på het platta, så att så mycket av vätskan försvinner som möjligt. Ställ kastrullen på ett grytunderlägg, och lägg i en bit smör (jag tar ca 25g), mixa ett slätt mos med en stavmixer, krydda med salt och peppar.

Stek torsken i smör och krydda med salt och peppar, servera moset till, mums.

Kram

Inga kommentarer: