söndag 12 juni 2016

Syriansk låda med svensk topping

Hejsan! 

Jag känner mig så glad för att jag har tagit kontakt med Duo och ska bli kompis med en flykting. Det är något jag funderat på jättelänge, och nu tog jag steget. Duo har nu fullt upp med att para ihop folk de redan fått in, sen gör de ett sommaruppehåll, så jag ska höra av mig i höst igen. Men om du är intresserad, söker de just nu unga vuxna, då de kommer mycket unga flyktingar. Men jag kan gå på aktiviteter som de anordnar i sommar, caféer och dyl.

Anledningen att jag tog steget just nu beror dels på att jag nu har tiden, men också att jag jag fått mig en riktig tankeställare genom Facebook. Jag märkte av hur mycket främlingsfientlighet det finns i Sverige, jag blev mörkrädd. Jag menar att jag vet förstås att att det finns mycket främlingsfientlighet i Sverige, men jag förstod att jag har naivt levt i min lilla bubbla och inte märkt av det speciellt. När det gick upp för mig blev jag både ledsen och arg samtidigt.

Så när jag nu förstod att dessa personer finns, och sett vad de skrivit, får det mig att tänka på min egen ståndpunkt. Vad tycker jag och vad kan jag göra? Jo, dels kan jag skriva om det här i min blogg, rensa upp på Facebook, och tänka på vad jag kan göra för flyktingar. Duo är ett sätt. Och varför inte mötas genom mat? Jag sökte på syriansk mat och den här lådan kom till, blev jättegott och riktigt fräscht med citronsaften och riktigt mycket persilja.



Syriansk låda med svensk topping

1 kg nötfärs
2 Aubergine
1 gul paprika
2 burkar krossade tomater
Ca 2 krukor persilja
4 vitlöksklyftor
Brännvinsost
1 citron
smör/olivolja
salt och grovmalen svartpeppar

Sätt på ugnen på 225°. Jag delade auberginerna på längden och skivade dem sedan i 0,5-1 cm tjocka skivor/halvmånar, du kan skiva den i vilken form du vill, stek dem sedan i smör eller olivolja så att de får lite färg. Stek köttfärsen i smör, tillsätt salt, peppar, finhackad vitlök, tärnad paprika, krossade tomter, hackad persilja och 1 pressad citron (spara den pressade citronen till garnering), låt allt puttra ihop lite. Ta fram en ugnsform och lägg hälften av aubergineskivorna i botten, häll på färsen och lägg resten av aubergineskivorna ovanpå, jag tryckte ner dem lite i färsen. Skiva den pressade citronen och lägg som garnering, strö riven brännvinsost över och grädda ca 20-30 min.

Kram

2 kommentarer:

iAnna sa...

Låter jättegott, lite som moussaka.

Även jag har intresserat mig för att man borde lära känna flyktingar/utlänningar/nya svenskar, eller helt enkelt medmänniskor som behöver hjälpas in i gemenskapen. När jag får mer tid ska jag ta tag i saken. Hittade detta http://invitationsdepartementet.se.

Anonym sa...

Jag ska prova denna rätt idag. I receptet ser jag att du har glömt att ange vad du gör med den gula paprikan och med vitlökarna. Jag antar att de ska i köttfärsen...