torsdag 16 juni 2016

Hönsfärsbiffar med curry och tomatsås.


Hejsan!

Något som är väldigt bra är hönsfärs, det är bra att man använder hönsen och man kan hitta bra priser på färsen. Gott är det också och när jag kom på det här receptet hade jag receptet höns i curry i huvudet. Jag minns att jag läste att när Birgitta Höglund kokar buljong på höna, så kokar hon hönan så länge så att köttet är klart och kan lossa från benen, då tar hon ur hönan ur kastrullen och rensar ur köttet, och benen åker tillbaka i buljongkoket, praktiskt! Köttet kan man göra höns i curry på.

Jag försökte hitta länken till det här inlägget men fann det inte, men om ni klickar länken finner ni information och recept på buljong. Jag har tänkt testa att göra höns i curry någon gång om jag hittar en fin ekologisk höna någonstans. Men nu hade jag färs och på något sätt ville jag få in curry, det blev biffar, inte världens finaste, men färsen blev lös i konsistensen och jag skedade ut biffar i stekpannan.

Så goda, blev en fantastisk smakkombination mellan curry, dill och tomat. Gul curry är inte så stark, så var inte rädda att ösa på. Jag upptäckte att när jag gjort slut på ena burken curry, att den nya burken var extra stark gul curry, så sista matskeden innehöll lite mer cayennepeppar, och det kan man ju tillsätta en skvätt av själv om man vill ha lite sting.







Hönsfärsbiffar med curry i tomatsås

1 kg hönsfärs
2 ägg
2 msk gul curry (eller du kan använda vilken curry du vill, begränsa mängden därefter)
smör
salt och grovmalen svartpeppar
2 pkt/burkar krossade tomater
1 kruka dill

Ta fram en bunke eller skål och häll hönsfärsen däri, tillsätt ägg och curry, blanda ihop alltsammans, jag tycker det är lättast med hjälp av handen. Stek biffar av blandningen i smör, jag skedade ut biffar i pannan med en matsked, då färsröran blir lös i konsistensen. När alla biffarna är stekta, lägg över dem på en tallrik, slå krossade tomterna i pannan, krydda med salt och peppar och lägg i biffarna i såsen, låt allt puttra ihop en stund. Innan servering, klipp rejält med dill över härligheten, vi åt kokt blomkål till. Smaklig måltid!

Kram!

Inga kommentarer: