torsdag 23 juni 2016

Kycklinglår i panna med Worcestershiresås

Hejsan!

Jag bjuder inte på någon typisk midsommarmat nu, utan en härligt mustig, kryddig och varm panna. Och om det blir kyliga kvällar kan den här rätten passa även under midsommarhelgen.

Ibland kan misstag bli riktiga lyckoträffar, och så var det när receptet utvecklades. Jag hade tänkt ha soja i såsen och sträckte in handen i skafferiet, skvätte på rätt rejält och såg då att vätskan såg lite för ljus ut för att vara soja, tittade på flaskan i min hand - Worcestershiresås! Oj då, blev först rädd att maten inte skulle smaka bra, men det blev så lyckat! Den här rätten är min favorit just nu.

Jag använde romanticatomater, jag tycker att de har bäst smak av tomaterna i butik. På vintern köper jag nästan bara romanticatomater och krossade tomater, under sommaren köper jag vilka tomater som helst, för då har de fått mogna och smakar tomat. Och du kan självklart använda vilka tomater du vill i det här receptet!





Kycklinglår i panna med Worcestershiresås 

Ca 1 kg kycklinglårfiléer
smör
1 pkt romanticatomater ( eller andra tomater i motsvarande mängd)
2 vitlöksklyftor (rätt stora klyftor)
1 tsk timjan
grovmalen svartpeppar
ca 1msk Worcestershiresås

Stek kycklinglåren i smör i en rymlig stekpanna tills de har fin färg och är nästan genomstekta, lägg sedan över låren på en tallrik. Dela tomaterna i 4 delar och stek dem i pannan, tillsätt finhackad vitlök, timjan, Worcestershiresås och grovmalen svartpeppar. Puttra ihop tomatröran lite, om den blir för torr kan du slå i en skvätt vatten. Lägg i kycklinglåren och låt puttra ihop en stund. Klart!

Servera med t.ex. blomkålsris eller vitkålsmos. Mums! Glad midsommar på er allihopa!

Kram

Inga kommentarer: