söndag 5 juni 2016

Grönkål och champinjonstuvning


Hejsan!

Jag vill från början säga att det går jättebra att ta bort champinjonerna om du inte äter svamp. Det här receptet har min sambo hittat på, det var så gott att jag måste stjäla receptet och delge er. Det är inte den vackraste rätten direkt, men nyttig, enkel och jättegod, så bortse från de här tråkiga bilder och prova. Det är något med kombinationen grönkål och kokosmjölk som jag tycker blir fantastisk.

Min sambo gjorde den här rätten till mig för några veckor sedan, och jag skrev ner receptet. Sen har jag tänkt på det där receptet sedan dess. Det blev lika gott nu, men min sambos grönkål blev lite intensivare i den gröna färgen, skillnaden var att han använde fryst, och jag färsk grönkål.

Grönkål innehåller mycket vitamin C, och även vitamin A, E och järn, så man gör rätt i att stoppa i sig en del grönkål, speciellt vi kvinnor som behöver lite järn i elden, haha!



Grönkål och champinjonstuvning

500g fryst grönkål eller förvälld färsk grönkål
ca 8 champinjoner
smör eller kokosfett att steka i
1 burk kokosmjölk
1 tsk örtsalt, t.ex. Flor de Sal eller Herbamare
grovmalen svartpeppar

Om du använder färsk grönkål, skär bort de grova stammarna och förväll den först i en stekpanna, tillsätt sedan skivade champinjoner och stek ihop.

Om du använder fryst/förvälld grönkål kan du steka ihop med de skivade champinjonerna direkt, tillsätt kryddorna och kokosmjölken och puttra ihop 5-10 minuter.

Jag serverade stuvningen tillsammans med stekta kycklinghjärtan, mums!

Kram 

Inga kommentarer: