lördag 28 maj 2016

Köttfärspiroger i massor

 Hejsan!

Det här receptet blev verkligen bra, perfekt att ha i frysen och plocka fram när man är sugen, till matlådan, och perfekt picknickmat. Att de här pirogerna kom till var just att jag skulle på picknick, som inte blev av på grund av vädret, vi gick ut och åt istället och blev jättetrevligt.

Jag har funderat på den här idén om piroger ett tag, man borde kunna göra mer med en blomkålsbotten. Och vem vet - det kommer kanske fler varianter med den här "bottnen" i framtiden. För att vara ett recept från mig, är det här receptet rätt pyssligt och tar rätt lång tid att laga, men jag tycker att ansträngningen är värt det, för jättegott blev det! Jag passade på att göra en stor sats så att det blev många piroger. Det var tur det, för jag kunde inte sluta äta de nygräddade pirogerna.

Jag använder samma recept som när jag gör blomkålspizza, men ökar mängden så att jag får många piroger. Det är viktigt att köttfärsblandningen inte blir för blöt, då det bara kommer att rinna ut. Sen kan man variera vad man vill stoppa i sina piroger. Istället för att riva blomkålen, mixade jag den i matberedare, för att få en jämnare smet.





Köttfärspiroger

500g nötfärs
smör
1 påse tacokrydda, (jag använder Spicemaster tacokrydda utan socker, tillsatser och salt, därför tillsatte jag salt.)
2 msk tomatpuré 
egen majonnäs, chilimajonnäs eller smör.

1 blomkålshuvud 
ca 700g ost 
3-4 ägg

Stek köttfärsen i smör, tillsätt tacokrydda och tomatpuré och salt (om det inte är det i tacokryddan), stek ihop och ställ åt sidan att svalna.

Skär av buketterna av blomkålen och mixa dem i matberedare till den mixas fint, tills det ser ut lite som mannagryn i storlek, (har du inte en sån går det säkert bra att riva blomkålen fint). Riv osten och lägg i en stor bunke, tillsätt den mixade blomkålen och blanda ihop, blanda sedan in ett ägg i taget tills det blir en sammanhängande gegga. Ta fram plåtar och lägg bakplåtspapper på, sätt i ugnen på 200°. 

Forma en boll i handen (stor som ett ägg ungefär), forma en rund botten som ni ser på bilden, och grädda ca 5 minuter, bara så att de blir lite fasta och knappt fått färg, ta ut plåten och låt bottnarna svalna lite.

Lägg ca 1 msk köttfärsröra på varje botten, klicka sedan ut 1 tsk majonnäs eller smör på färsen (jag hade egen chilimajonnäs), böj sedan försiktigt över hälften av botten även färsen och gegga ihop kanterna med hjälp av en gaffel, det kan vara bra att ha lite blomkålsgegga över att lappa ihop kanterna lite med med. När pirogerna är formade, gör ett litet hål på toppen av pirogen så att ångan kan komma ut.

Grädda igen ca 10-15 minuter till de har fin färg, och ställ att svalna. Mums!

Kram

1 kommentar:

Tobbe Lundberg sa...

700 g ost? Stämmer det? En hel stor ost alltså? :)