lördag 14 maj 2016

Het latmanspanna med kyckling

Hejsan!

Jag köper nästan aldrig halvfabrikat, mest för att jag undviker socker, sötning och tillsatser, så jag gör oftast det allt från grunden, det har resulterat i att jag helt enkelt slutat att äta vissa saker som jag inte orkar göra själv. Men det finns vissa undantag som soja, senap och vissa kryddblandningar,  i det här fallet röd currypasta, oftast kan man hitta kryddor utan socker men jag får i mig några tillsatser ibland. När jag äter ute eller är bortbjuden struntar jag i tillsatserna men aktar mig för socker.

Tidigare i veckan diskuterade vi om kyckling i en tråd i en LCHF-Facebookgrupp, tråden handlade om hanteringen av kyckling och tillsatser i kyckling. En vän i tråden skrev att de ofta sprutar in glukos i svensk kyckling,  jag blev rädd! Hade de börjat smyga in socker även i färsk kyckling nu, jag brukar ju inte läsa på hel kyckling, men det visade sig att hon pratade om kycklingfile, som jag vet kan innehålla socker och det köper ju aldrig jag, nästan! Och det slog mig att när jag hör/läser kyckling, finns inte kycklingfilé i mitt huvud, jag köper nästan alltid hel färsk eller fryst kyckling, eller ben, vingar och hjärtan.

Men nu köpte faktiskt jag kycklingfiléer, och i just de här filéerna hade de bara sprutat in vatten och salt. Jag var trött efter jobbet och längtade efter något kryddstark, vår gula cyrry på burk hemma kändes för alldeles för feg, och jag ville att matlagningen skulle gå fort. Jag kände mig bekväm, på grund av både kycklingfiléerna och currypastan, det är lite sjukt, därför fick den här rätten heta latmanspanna. Jag vet att jag är fånig och att jag känner så här betyder inte att ni andra är bekväma eller lata för att ni använder kycklingfilé, absolut inte! Jag är bara sådär "extrem" som folk brukar säga att LCHF:are är, haha! Jag vill helt enkelt äta naturlig mat utan tillsatser, så mycket det nu går.

Den här rätten är inget för fegisen, för den smakar mycket. Man kan naturligtvis minska mängden currypasta om man inte gillar starkt. Det blev jättegott, och det passade riktigt bra med en fräsch sallad till.




Het latmanspanna med kyckling

4 kycklingfiléer, eller andra kycklingdelar.
kokosfett
½ liten burk röd currypasta, (det blev ca 2 matskedar)
1 liten gul lök
2 burkar kokosmjölk
Näve hackad persilja

Dela kycklingfiléerna i bitar och stek i kokosolja, tillsätt hackad lök och låt steka med lite. Tillsätt röd currypasta och kokosmjölk och låt puttra ihop en stund, när den är klar, hacka persiljan och strö över, servera gärna med en fräsch sallad. Smaklig måltid!

Kram 

Inga kommentarer: