onsdag 4 maj 2016

Grillad anka med ingefärsvitkål

Hejsan!

Jag slängde in Anna Anka i ugnen i helgen, och hon blev riktigt god, haha! Eller förresten det kanske var herr Anka vi åt upp? Hur som helst, anka är verkligen gott och lättlagat, det krävs bara mer tid än till exempel en kyckling. Jag läste någonstans att man med anka skulle räkna med 40-50 minuter per kilo i ugnen. Vår anka vägde ca 2kg och fick vara inne i ugnen ungefär två timmar.

Jag vill poängtera att det är enkelt att laga anka, för jag tror att en del drar sig för att köpa anka, för man är inte provat och är rädd att misslyckas. Anledningen att jag provade anka var mest att jag brukar hitta billig fryst anka i butikerna där jag bor, och tänkte att det kan inte vara så svårt, det enda är egentligen att det tar tid att tina ankan i kylen innan, sen den långa tillagningen. Planering helt enkelt, så våga testa anka.

När jag sökt på recept på anka i ugn, har jag hittat många recept som låtit goda men komplicerade, med sjuttielva ingredienser och procedurer, det ska fyllas, stoppas, silas och grejas. Dels så är jag nästan oförmögen att följa recept, sen blir jag så trött när jag läser sådana där "avancerade" recept, och då tänker jag "Äsch, det måste gå att göra det på ett enklare sätt!!!!", så jag gräddar ankan som den är med salt och peppar.

Jag förknippar anka med asiatiska smaker, så därför kryddade jag vitkålen med ingefära, för enda gångerna jag smakat anka innan jag lagade den själv, har varit på kinesisk eller thailändsk restaurang, men jag inser nu att varför begränsar jag mig så egentligen? Jag får nog ta och utmana mig själv också och tänka nytt med anka!





Grillad anka med ingefärsvitkål

1 anka
salt 
grovmalen svartpeppar 

1 litet vitkålshuvud 
smör 
ca 20 cm färsk ingefära 
1 msk glutenfri soja 
grovmalen svartpeppar 

Sätt ugnen på 175°.  Lägg ankan i en ugnsform med brösten nedåt, salta och peppra och ställ in i ugnen. När ankan gräddats halva tiden (se i texten ovan hur tiden beräknas), ta ut formen och vänd på ankan - bröstet uppåt. Grädda tills den är klar, detta för att den ska bli jämnt gräddad, och få sjysta bröst antar jag. Låt ankan vila lite och skär upp.

Skär vitkålen i bitar, skala ingefäran (tips! Det är enkelt att skala med en tesked) och riv ingefäran. Stek vitkålen i smör, tillsätt den rivna ingefäran, soja och peppar, och stek ihop lite. Servera till ankan, smaklig måltid! 

Det blev mycket anka över, så dagen efter blev det ankpytt till lunch. Jag rensade ut ankköttet från benen och stekte med broccoli, kryddade med cayennepeppar, salt och peppar, slog på en burk kokosmjölk, jättegott!


Kram

Inga kommentarer: