onsdag 15 augusti 2018

Mitt IgG-test och stekt vitkål.


Hejsan!

Jag har gjort en ImuPro-analys av IgG födoämnesallergi. Detta för att titta på om jag har någon allergi mot födoämnen, som man kallar fördröjd allergi typ 3 eller födoämnesintolerans.

Redan i våras på LCHF-kryssningen blev jag nyfiken på det här testet efter att jag lyssnat på Peter Martins föreläsning. Sen har Margareta Lundström fått hjälp utav honom och gjort det här testet, fått spännande resultat på vägen och skrivit om dem i sin blogg. Så jag har gått och funderat länge på att göra den här investeringen i mig själv.

Det man menar är att vår tarmslemhinna kan skadas av vårt stressade livsstilsmönster, läkemedel, kaffe, te och alkohol kan också bidra till att tarmen skadas. Då läcker proteiner ut i blodet istället för att tas upp av cellerna i tarmen. Immunförsvaret reagerar då med att skicka ut specifika IgG-antikroppar mot proteinerna.

Det blir då en inflammatorisk reaktion i kroppen, inte bara tarmen påverkas, inflammationen kan transporteras med blodet ut i kroppen och påverka andra organ. Det kan då ge kroniska låggradiga inflammatoriska besvär såsom:

  • Magproblem; diarré och uppsvälldhet m.m.
  • Hudproblem; eksem, psoriasis och akne m.m.
  • Migrän och huvudvärk
  • Högt blodtryck
  • Fetma

Jag har förenklat det hela ganska mycket, informationen här ovan har jag hämtat från den här sidan, gå gärna in på länken och läs mer om varför det här testet är så bra.

Födoämnena som mitt test visade förhöjda och mycket förhöjda IgG-antikroppsnivåer är:

Förhöjda 



  • Ål
  • Lax
  • Kungsfisk
  • Öring
  • Torsk
  • Gråsej
  • Sardin
  • Makrill
  • Sill
  • Fläskkött
  • Kyckling
  • Kalkon
  • Lamm
  • Surmjölksprodukter (komjölk)
  • Getmjölk/getost
  • Fårmjölk/fårost
  • Halloumi
  • Ris
  • Hirs
  • Majs
  • Dadel
  • Kryddnejlika
  • Kryddpeppar
  • Kanel
  • Muskot
  • Bensoesyra (E210)
  • Sorbinsyra (E200)
  • Jäst
  • Tannin

Mycket förhöjda


  • Äggula och äggvita (hönsägg)
  • Vaktelägg
  • Gåsägg
  • Gluten
  • Havre
  • Korn
  • Vete
  • Råg
  • Dinkel, spelt
  • Kamut
  • Komjölk
  • Kefir
  • Ricottaost

Såklart känns det trist med en del, framförallt proteinerna. En del kommer jag inte sakna, som spannmålen som jag ändå inte äter. Nu har jag startat en fyra dagars rotationsdiet som ska rulla på i fem veckor. De har sänt information med tips på vad jag kan äta, recept och förslag på hur dagarna kan se ut. Jag har bara hållt på ett par dagar nu och har lite svårt att komma på vad jag ska äta, men det är helt enkelt en inkörningsperiod.

Det råder ingen brist på mat som jag kan äta, men det är nu i rotationsfasen jag är lite begränsad. Det kommer inte bli någon brist på recept till den här bloggen, då min lilla familj äter som vanligt normal LCHF.

Den här gången ger jag er ett riktigt simpelt recept, men ack så gott! Och kål kan jag äta. Jag tycker det är ett så bra exempel på ren mat, och det passar till så mycket. Jag skulle nog kunna leva på stekt vitkål, i alla fall en längre period. Går ju att variera så mycket med olika kryddor också. Här åt vi vitkålen till en köttgryta.



Stekt vitkål

Ca 1/2 vitkålshuvud
Smör (i mitt fall klarnat smör/ghee)
Salt och grovmalen svartpeppar

Skär vitkålen i bitar och stek i smör tills den får fin färg, krydda och servera.

Kram

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Hittade ditt inlägg då jag googlade ImuPro. Nyfiken om du fick instruktioner innan på vad du skulle äta inför provtagningen. Dvs om du skulle äta sånt som du normalt inte äter, för att få rättvisande resultat? Såg att du fick utslag på sädesslagen, som du skriver att du ändå inte äter. Hade du hållit uppe länge med sädesslag innan testet? Jag har precis beställt ett test, och undrar om man ska handla hem och äta sånt som man normalt inte äter för att få ett rättvisande resultat? En del livsmedel på listan har jag aldrig nånsin ätit... kan det ändå visa ev intolerans om man inte utsätter sig för det inför provtagning? Vet du hur det var för dig? Hoppas att du har tid/lust att hjälpa mig med mina funderingar.
Kommer att titta mer i din blogg när ork finns, såg flera intressanta recept!
/Eva