onsdag 18 juli 2018

Auberginepanna


Hejsan!

Den här rätten kom till av att jag odlat aubergine på balkongen, och jag behövde helt enkelt skörda lite. Timjan odlar jag där och den här auberginesorten heter Ophelia och får små frukter, de är riktigt söta och fina tycker jag. Först tänkte jag göra någon form av min Auberginepizza, men då jag tänkt grilla kyckling i ugnen fick auberginen hamna i stekpannan istället.



Auberginepanna

4 mini Aubergine eller 1 vanlig
Smör
1 burk krossade tomater
Ev skvätt vatten
Rikligt med riven parmesanost
En knippe färsk timjan eller 1 msk torkad
Salt
Grovmalen svartpeppar
1 krm chilipulver

Dela auberginen på bredden, så att du får centimetertjocka cirklar. Lägg alla auberginecirklarna på en handduk och strö salt på dem, vänd dem och salta andra sidan, låt dem sedan ligga och vattnas ur en stund.
Torka av dem med lite hushållspapper och dela dem mitt itu till halvmånar. Smält smör i en stekpanna och stek auberginen gyllenbruna, slå på krossade tomater och vatten om det verkar bli torrt, krydda och låt puttra ihop. Riv parmesanost och strö över och servera. Mums!

Kram



Inga kommentarer: