fredag 24 augusti 2018

Min rotationsdiet och bläckfisk i tomatsås.


Hejsan

Efter mitt test har jag eliminerat alla allergenerna och börjat med en rotationsdiet, för att hjälpa tarmen att läkas.

Då utgår jag från de födoämnena som är tillåtna för mig (resten som jag inte reagerat på), och plockar ut det som är LCHF. Ja, bara för att jag kan äta frukt tänker jag inte göra det. Om jag till exempel äter den här bläckfiskrätten med broccoli idag, så ska jag inte äta det imorgon igen, först nästa fyradagarsperiod. Jag byter mat i fyra dagar, sen kan jag börja om med bläckfisk igen om jag vill.

Första dagarna blev jag lite ställd, vad ska jag äta, och hur ska jag få i mig fett? Men sen gick det bättre, och nu jag ser jag fördelar med att planera så här. Och jag har löst fettfrågan och kokat klarnat smör (ghee) och använder kokosfett i matlagning.

Det här har gjort att jag jag blivit striktare automatiskt, det är också skönt att alltid veta vad jag ska äta, jag måste förstås planera mer, och det är faktiskt väldigt positivt. Jag tänker mer på att få i mig fett nu, för tyvärr har maten blivit fettsnål nu.



Idag äter jag den här bläckfiskrätten både till lunch och middag, och det var smaskens!

1 paket fryst naturell bläckfisk, eller färsk
1 stor vitlöksklyfta
Kokosfett
1 burk krossade tomater
Stor näve persilja
Salt och peppar

Skiva vitlöken tunnt. Värm en stekpanna och häll en skvätt kokosfett i, bryn vitlöken lite lätt och slå i bläckfiskringarna (eller hur du har skurit dem). Stek på ett par minuter och slå på krossade tomater, krydda och puttra ihop. Slå på hackad persilja innan servering. Klart!

Servera gärna en fettkälla till, till exempel majonnäs.

Mums!

Kram 


Inga kommentarer: