måndag 27 augusti 2018

Mina resultat


Hejsan!

Jag har gjort förändringar i min kost sedan jag gjorde mitt test, ImuPro-analys av IgG födoämnesallergi. Jag tog bort alla livsmedel som jag reagerar på och roterar tillåtna livsmedel i fyra dagarsperioder, det har gått väldigt bra och har mest handlat om att vänja sig och bra planering. Nu har jag fått in ett bra flyt som fungerar för mig.

Det första som hände var att jag mådde dåligt, bara några dagar in kom en jättejobbig huvudvärk, det blixtrade i främre delen av huvudet och jag kände mig luddig i huvudet. Jag är en sådan person som inte har huvudvärk om jag inte har feber, och feber hade jag inte. En kväll hade jag febersymtom, med frossa, stel i leder, ja och huvudvärken. Jag tänkte jättemycket på vatten och salt och det hela satt i cirka tre dagar. Jag började fundera på om jag var sjuk ändå, hade jag kanske fått något av min son som går på förskola, men det stämde inte heller, för jag var inte sjuk, bara i huvudet, haha!

Ett alternativ var också keto flue, som man kan få om man inte varit i ketos innan. Men när jag kollade med ketonix var jag inte i ketos, jag hade haft lite svårt att få i mig fett i början, nu har jag kokat ghee och använder och tar kokosfett mer noggrant. På så sätt har jag blivit mer keto nu, och kommit in i ketos.

Sen läste jag i mina papper om testet, där stod det att om kroppen gått in i detox- processen, kan man uppleva att man mår sämre än innan. De rekommenderade mycket vätska, och att man ska kontakta sin behandlare om det håller i sig i mer än tio dagar. Jag har ingen behandlare, jag är min egen behandlare och det gick över efter tre dagar.

Ludd och huvudvärk var borta, och efter några dagar kände jag att energi började komma tillbaka. En underlig sak som hände var att mitt doftsinne blev ännu bättre, hur det nu kan bli det? Inte alltid så angenämt att känna alla dofter mer, det är något jag får lära mig att leva med helt enkelt.

Min kost har blivit striktare, och som sagt mer keto. När jag tog bort alla allergenerna blev jag mejerifri, en klar fördel förstås då en hel massa kolhydrater försvinner med dem, beroendeframkallande är de också. Jag svävar heller inte ut i antal ingredienser i maten och småmål, då jag håller mig till de ingredienser jag valt för dagen. Att alltid ligga steget före i vad jag ska äta, jag måste förbereda min lunch kvällen innan då det är svårt att bara handla något på vägen. Det leder leder förstås till att jag följer min matplan exemplariskt, och det är också väldigt bekvämt att veta vad man ska äta och ha det klart.

Jag slutade med frukost igen, tidigare åt jag två kokta ägg varje morgon, men eftersom ägg är en trigger, och jag egentligen inte är så hungrig på morgonen, kändes det naturligt att hoppa över det målet.

Jag steker i kokosfett och har då och då en matsked i mitt te, speciellt om måltiden är fettsnål, vilket den ofta blir numer. Jag har kokat klarnat smör som jag också använde i matlagning och gör fettkaffe på.

Alla bäckar små, har visat sig på vågen. De rekommenderar att man väger sig varje dag, då man kan enkelt kan se förändringar och om man har fått i sig ett triggerämne utan att veta om det, det ger då en viktökning på ca 1 kg p.g.a. vätska. Jag har vägt mig morgon och kväll, och de tillfällen jag ökat i vikt har jag kunnat härreda det till att jag ätit för mycket mat och inte skött magen, menstruationscyckeln, ätit ute ett par gånger och stress.



Jag kommer självklart inte hålla på väga mig två gånger om dagen när den här rotationsfasen är över, men den här kurvan väldigt bekräftande. Det är mycket intressant att se hur kroppen beter sig, så glad att jag gjorde det här testet och kan hjälpa min kropp.

Kram

Inga kommentarer: