onsdag 19 september 2018

Nötbiffar


Hejsan!

Det går bra med min rotationsdiet, nu behöver jag inte tänka så mycket, jag vet automatiskt vad jag ska äta idag, nästa dag och dagen efter det. Ett par incidenter har det varit med mitt sockerberoende, måltider på restaurang, men upp på banan igen. Och i det stora hela har jag skött mig exemplarisk efter direktiven tycker jag.

En dag hade jag bestämt mig för att äta krabba, men i området där jag arbetar fanns ingen salladskrabba att finna i butikerna, fick lite panik då, "Vad ska jag äta nu?". Musslor hade jag ätit dagen innan och ville inte stå och skala räkor på jobbet. Det är inte så lätt att bara hitta något i affären så det fick bli plocka själv sallad med kräftstjärtar, gillar verkligen inte de här plocka själv-stationerna med en massa tillsatser och socker, men nöden har ingen lag.

Så det fick bli min krabba med avokado dagen efter istället. Favoritdagen är nötkött- och kaffedagen, och här är en rätt som blev väldigt gott.


Nötbiffar

Nötfärs
Smör, ghee eller kokosfett
1 gul lök
Hackad persilja
Ca 2 dl vatten
Salt och grovmalen svartpeppar

Forma biffar av nötfärsen och stek i fett, skala och hacka löken och stek med i pannan när biffarna är nästan klara. När löken har blivit brynt, krydda och slå på vatten och låt puttra till en sky, strö hackad persilja över innan servering.

Kram





Inga kommentarer: