onsdag 30 mars 2016

Gratinerad aubergine

Hejsan!

Påsken är över och nu återgår vi till vardagen igen, bra! Ja, det är klart det var skönt att vara ledig, men det blir lite för mycket gott under högtider. Jag har absolut inte fallit för socker i form av godis eller efterrätter, det jag trillar dit på är mejeriprodukter, bär, kokosmjöl/mandelmjöl och alkohol (vin).

Nåja, det är väl inte så farligt tänker ni, men tyvärr ligger mitt syndande på den nivån nuförtiden. Några dagar med dessa livsmedel och nu känns det som jag gått upp en storlek, förmodligen har jag samlat på mig en massa vätska som kommer gå ur kroppen, men det inte kul. En annan negativ aspekt är att mitt sug triggas igång, jag blir mycket hungrigare och jag överäter, och när man väl fört in mejeriprodukter i matlagningen är det jättesvårt att sluta. Samtidigt vill jag kunna inta någon eller några av dessa livsmedel i framtiden, speciellt när man är bortbjuden och äter ute. Men det gäller att begränsa utsvängningarna till en dag, och bara en dag, det är en utmaning. Och jag kan sluta när jag vill! Haha!

Jag inser att jag tjatar om mitt sug rätt ofta, men det är för att suget styr så mycket i mitt liv, och jag vill återta makten. Tack för att du står ut med mitt tjat!

Nu håller jag på att eliminera mejerierna i kylskåpet, kan ju inte slänga mat så det blev en liten variant av en rätt jag gjort förut. Det är så skönt enkel mat, och den här rätten kan man servera illa både kött och fisk, eller varför inte som sig själv som en vegetarisk rätt.

Aubergine är kolhydratsnål, snabb och enkel att laga. Perfekt mat när man är trött efter jobbet.



Gratinerad aubergine 

1-2 aubergine
rapsolja
salt
paprikapulver
malen chilipeppar
grovmalen svartpeppar
timjan
ca 100g Grana Padano ost

Sätt på ugnen på 200°. Skiva auberginen i ca en centimeter tjocka skivor, strö salt på båda sidorna och lägg på en kökshandduk för att vätska ur i tio minuter. Torka av aubergineskivorna och stek dem i rapsolja så de får lite färg, lägg dem sedan i en ugnsform. Strö på rätt rikligt med paprikapulver på skivorna, strö sedan på lite chilipeppar och svartpeppar, riv osten och fördela på skivorna och toppa med lite timjan. Grädda i ungen till osten smält och börjar få färg, ca 10 min.

Kram

Inga kommentarer: