tisdag 5 april 2016

Liten het räksoppa

Hejsan!

Jag funderade över soppa härom dagen, jag gör nästan aldrig soppa, och gjorde slag i saken och svängde ihop en liten mejerifri soppa. Jag tror att anledningen till att jag inte gör soppa är att jag tycker om att tugga mat, sen upplever jag inte att jag blir lika mätt på soppa, så för mig passar soppa jättebra som förrätt.

Den här lilla soppan blev koncentrerad och intensiv i smaken, och den var enkel att göra. Ni kanske tycker det låter jobbigt med räkskalen, men de behövs för att få till räksmaken. När jag skalar räkor fryser jag in skalen i en påse, som jag sedan kan använda till sås, fond, och nu soppa. Eller så kan man passa på att göra soppan dagen efter en räkafton.




Liten het räksoppa
2 pers

Räkskal efter ca 800g räkor
20 st frysta räkor
1 burk salladskrabba
2 burkar kokosmjölk
1 chili
Grovmalen svartpeppar
salt
Gräslök

Häll räkskal och kokosmjölk i en gryta och koka upp. Dela chilin på längden och dela ena halvan i några bitar med frön och allt och lägg i grytan, tillsätt salt, peppar och vattnet från salladskrabba, låt allt koka på medelvärme tills den reducerat till ungefär hälften, och sila av i ett durkslag. Rensa den andra halvan chili och hacka den fint, skala räkorna. Häll över räkvätskan i en kastrull, tillsätt chili, krabbköttet, räkorna och koka upp, häll upp i tallrikar/skålar och klipp gräslök över. Smaklig måltid!

Kram

Inga kommentarer: