söndag 6 mars 2016

Ugnsgrillad kyckling och vitkål med het tomatsås


Hejsan!

Söndag morgon och jag är produktiv, jag har alltid mest energi på morgonen och inget passar väl bättre än att skriva till er. Sen ska jag laga till en mumsig frukost till mig och min sambo, förmodligen blir det mina äggpannkakor med kanel. Jag tycker att det har gått bra med kosten den här veckan, har ätit nästan bara hemlagat och mejerifritt, ja om man bortser att jag åt Brie med farmor (ibland måste jag äta för att hon ska äta).

Som vanligt jobbar jag med suget, jag blir stressad och hungrigare av att ha sug, så jag vill ha bort suget så snabbt som möjligt. Jag har tjatat om det förut att det är en fantastiskt känsla att inte ha sug, och det är något som man inte förstår förrän man tar bort allt socker/kolhydrater. Känslan att vara nöjd hela tiden är underbar.

Det som bidrog till mitt sug nu var Brieost och rödvin, och jag har motarbetat suget med att äta främst fett och protein, och fastat två dagar den här veckan. Jag vill dricka något glas vin ibland på helgen och då får jag hålla på så här, så är det när man lever med sockerberoende. Något som jag också har problem med är att jag äter för stora portioner och är för hungrig på kvällen, jag ska försöka minska mängden mat och lära mig vilka känslor som är hunger och vilka som är sug. Det är supersvårt!

Som igår åt jag en stadig frukost, och då var det helt ok att äta räkmacka utan macka ute på café till lunch, men sen när jag kom hem var jag jättehungrig och åt jag massor till middag, maten blev så himla god och jag kunde inte stoppa mig, jag svullade. Det är bara att fortsätta jobba med det här.

Kanske kände jag mig lite stressad också, vi skulle iväg på bio. Om man ska lära känna sina hungerkänslor är det en fördel om man äter låååångsamt. Sen glömde jag bort fettkvoten i den här rätten, man blir ju också mätt fortare om man äter fett, så lägg till smör på tallriken till den här rätten.


Vitkålen blir ser lite bränd ut, men var jättegod då den puttrat i vätskan från kycklingen.

Ugnsgrillad kyckling och vitkål

En hel kyckling
1/4 dels vitkålshuvud
salt
Grovmalen svartpeppar

Sätt ugnen på 225°. Dela kycklingen i fyra delar, och lägg dem i en ugnsform. Skär vitkålen i ca en centimeter tjocka skivor och fördela dem kring kycklingen, krydda med salt och peppar och grädda i ugnen tills kycklingen är klar. Är du osäker på när den är klar, kan du ta ut formen och skära ett snitt vid en led och titta.

Så här såg tomatsåsen ut i när den började koka, tyvärr tog jag inte en bild när den var klar, men ni ser lite av den på bilden tillsammans med kycklingen.

Het tomatsås

En ask romantikatomater, eller ca 20 andra cocktailtomater.
1 röd paprika
1 chili
2 stora vitlöksklyftor eller 3 små
1 tsk timjan
salt
1 tsk grovmalen svartpeppar
smör
vatten

Skär tomaterna och paprikan i bitar och finhacka chilin, skala vitlöksklyftorna och krossa dem under kniven, hacka dem sedan. Smält smör i en stekpanna och lägg i vitlök och chili,  fräs på dem lite och lägg sedan i tomaterna och paprikan. Krydda och rör om, sänk värmen och låt puttra en stund. När vätskan reducerat slå på en skvätt vatten (ca 1-2dl) så att det blir såsigt igen, koka ihop igen, reducera och slå på vatten igen. Du kan behöva tillsätta vatten några gånger innan såsen är klar, min sås kokade ca 30 minuter.

Kram

Inga kommentarer: