söndag 6 december 2015

En sån där vadheterdet Salsiccia


Hejsan!

Jag vill verkligen inte införa reklam i min blogg, men hittar jag något som är bra vill jag gärna tipsa er som läser. Jag är ingen korv-människa, så det är inga problem att avstå korv, då korv innehåller hur mycket dumt som helst och dessutom är superprocessad. Det är alltid hälsosammare att äta en hel bit kött, fisk, skaldjur och ägg. Men ibland kan man hitta finkorv med få och naturliga ingredienser, då passar jag på! Bra att ha på lut i frysen. Här kan ni se i länkarna vad några vanliga korvar innehåller.

https://www.mathem.se/varor/varm--o-wienerkorv/varmkorv-med-skinn-900g-lithells
http://www.scan.se/produkter/6072/prinskorv-med-tunt-skinn/
http://www.scan.se/produkter/6200/falukorv/
https://www.mathem.se/varor/grillkorv/hot-dog-10-p-500g-scan

Den här grissalsiccian från Roslagskorv hittade vi i Nutriavans butik, den butiken har nu tyvärr upphört, men vi var på julfika i butiken igår och fick handla till halva priset utav det som fanns kvar i butiken, hennes nätbuik finns kvar. Men hon säljer inte korvarna på nätet då korvarna är färska och frysta. Nu vet jag inte var jag kan hitta dem längre tyvärr, men förmodligen i frysdisken i någon välsorterad butik. Jag hade tänkt ge er en länk till korvarna, men Roslagskorv/Sunda måltider har ingen hemsida? Tråkigt för dem! Ingredienserna i denna korv är: Griskött 96%, salt, vinäger, peppar, rödbeta (som färgämne), paprika, chili, vitlök m.fl. kryddor. Ej tillsatt laktos, soja, gluten eller nitrit.

Det finns bättre alternativ i affären, men ett tips är att inte bara på kolhydratmängden, utan också på de tillsatser som finns, personligen skyr jag druvsocker och annan sötning som pesten, och jag klarar mig då från de andra obehagliga tillsatserna med. Potatismjöl, aromämnen, nitrit, soja, färgämnen m.m., klarar jag mig utan. Man kan också hitta bra korv på saluhallar, eller göra den själv om man är ambitiös 😅. Här är ett recept jag har tänkt prova någon gång, jag längtar efter korvstroganoff!


Grissalsiccia med tomat- och lökröra och stekt vitkål


Någon bra korv
Smör
2 msk tomatpuré
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
Grovmalen svartpeppar
Salt
Skvätt vatten, ca 1/2 dl
Vitkål

Hacka löken och skär vitlöken i tunna skivor, stek dem i smör och tillsätt tomatpuré och vatten, krydda och låt puttra ihop. Jag ville att konsistensen skulle bli lite som ketchup, blir det för fast tillsätt mer vatten.
Stek korv och vitkål i smör och krydda. Servera.

Jag kan tänka mig att det även är jättegott med blomkålsmos eller broccolimos till detta.

Kram Linda

Inga kommentarer: