fredag 25 december 2015

Min Hälsa



Hejsan!

Den här gången får ni inget recept. Jag tänkte blotta mig lite för er, hur jag egentligen mår och varför det är så viktigt att jag fortsätter att följa mitt hälsoval. Och kanske kan det inspirera någon att utreda sig och kolla upp sina värden också.

Jag är så sabla TRÖTT, och har varit det länge. Jag tycker att tröttheten blivit värre med tiden, och jag känner att det nu börjar gå ut över vardag och mina nära och kära. Och jag har nu stått still i vikt väldigt länge trots strikt LCHF. Så i våras tog jag tag tag i detta och kollade upp mina värden. Först köpte jag ett hälsotest på Onelab och testade blodvärdena, sedan beställde jag ett salivtest på female balance för att kolla mina hormoner.

Mina blodvärden var fina och det fanns inget att anmärka på. I hormontestet fanns det obalanser, normala värden för östron, östradiol och östriol, men kvoten östriol/(östron+östradiol) var låg. Progesteronet var lågt. Testosteronet var högt. Kortisolet var normalt men för lågt för att vara optimalt. DHEA var normalt. Så här såg det ut i april.

Jag gick till vårdcentralen med mina värden, och ville att de skulle utreda varför jag är trött. Läkaren tittade på mina papper och verkade inte riktigt ta dem på allvar, men han beställde nya blodtester för att kolla i alla fall. När provsvaren kommit ringde han mig och frågade om jag hade menstruation. Ja, sa jag, läkaren sa att att han skulle rådfråga en kollega om mitt testosteronvärde och sen kontakta mig igen. (Jag hade mycket svårt att förstå vad den här läkaren sa). Läkaren ringde igen och sa att att allt var bra, och att värdena var bra, jag undrade förstås om mitt progesteronvärde och han svarade att det var inget problem.

Jag fick lite senare ett utlåtande av en annan läkare och han tyckte mina värden såg jättebra ut. Jag är dock mycket skeptisk, jag är ju fortfarande ofantligt trött och känner ju att något är i obalans. Jag känner också starkt att sjukvården struntar att kolla upp värden så länge man ligger inom den ramen de har satt som normalvärde. Så om man ligger nära lågt eller högt har ingen betydelse.

Jag behövde göra någonting mer, gå till någon som tar mig på allvar. Stå i höstas när jag fyllde år, önskade jag en kost- och näringskonsultation av Jonas Bergqvist på mf Gruppen. Jag träffade honom och berättade hela historien. Vi hade ett otroligt givande samtal och jag fick mycket bekräftelse i att jag ska fortsätta leva som jag gör, det kändes förstås väldigt bra. Men jag skulle tillföra en del kosttillskott och resistent stärkelse till min kost. Jonas bekräftade vad jag trott om läkarna, att de inte gör något om värden ligger inom en viss ram, han berättade att många som tar kosttillskott som t.ex. Omega 3, tar alldeles liten dos för att det ska göra verkan i kroppen. Han förklarade också att när man varit överviktig länge, kan kroppen få svårt att ta upp näring som den ska, man behöver därför tillföra extra mycket näring för att återskapa balansen.

Jonas la upp en handlingsplan till mig och jag beställde ett nytt test för att kolla mina värden. När han hörde att jag har psoriasis, och problem med vissa eksem rekommenderade han att jag ska ta ytterligare hand om min mage. Strikt LCHF är jättebra men ger tyvärr inte tillräckligt med nyttiga bakterier till magen. Så jag behöver resistent stärkelse, varje kväll dricker jag två matskedar potatismjöl utrört i ett glas vatten. Magen är vår andra hjärna och om magen mår bra, mår resten av oss också bra. Potatismjölet gör mig väldigt gasig i magen, och jag hoppas att det ska bli bättre, annars kanske jag kan få i mig resistenta stärkelsen på något annat sätt.

Jag ska fortsätta att koka egen buljong och fasta en dag i veckan med buljong, jag kunde gärna också dricka min buljong som ett komplement till min vanliga kost. Jag ska äta strikt LCHF och tillföra nyttigt fett som kokosfett. Jag ska äta tre mål om dagen för att få kontroll på mina rubbade mättnadskänslor (inte märkt någon förändring än). Jag behöver mineraler så varje morgon dricker jag en tesked salt av bra kvalitet utrört i ett glas vatten med lite pressad citron, jag blandar också i glutamat för magen. Jag har utökat mina kosttillskott med magnesium, probiotika och järn, och ökat dosen D-vitamin och Omega 3. Jonas rekommenderade också två promenader i veckan i naturen på 45 min (får bli lite bättre på dessa). Mina blodvärden var i det stora hela bra, det enda man såg var att järn och B12 låg i underkant, järntillskott tar jag nu, och jag får tänka på att äta kött av bra kvalitet och gröna grönsaker som t.ex. spenat.

Nu har jag pysslat med detta i några månader och sakta men säkert har jag blivit piggare! Helt fantastiskt! Det här är det bästa jag kunde ha gjort, bara att ha blivit av med luddet/hjärndimman i huvudet är helt underbart! 😃 Jag tror att det är alla bäckar små som bidragit, men järnet är en stark kandidat. Sen vet jag att det är mycket psykiskt som gör mig trött med, och det är något som jag ska ta itu med nu när jag orkar det!

Jag hoppas att ni alla hade underbara jular och fick fina julklappar. Visst känns det som vi börjar om nu!? Nyårsafton har inte varit, men det är ju bara ett datum! Här sitter jag med mina fina julklappar, jag fick allt jag önskat mig av min älskling ❤.




I min famn har jag böckerna Beroendehjärnan av Martina Johansson, Addicted av Camilla Näslund, och boken Leva av Mats Billmark och Susan Billmark. En kurs i mindfulness hos mindfulnessgruppen. En Wonderbag. Allt en stressad sockerberoende Linda behöver! 😃

Något underbart är också att nu när jag fick en Wonderbag får en behövande familj i Sydafrika en Wonderbag också.

Bamsekram

Inga kommentarer: