lördag 26 december 2015

Floridasallad på rödkål och egen majonnäs.

Hejsan!

Nu är det dags att ni får ett recept igen. Nu efter julfirandet är jag trött på julmat och rester, men maten måste ätas upp, det går ju inte att slänga mat 😉 så man får bli påhittig och hitta på nya maträtter av resterna om det går. Man kan frysa in en del och ta med som matlåda till jobbet, sådär om en månad när det är skoj att äta kålrabbijanssonen igen.

Jag kan tänka mig att en del av er sitter med en bit rödkål i kylen, en del har också garderat sin fettkvot och gjort en rejäl sats majonnäs till julen. Såhär var det iallafall för oss och jag kom på att jag kunde göra en rödkålsvariant av Floridasallad, denna sallad vi fick smaka i somras när vi var på LCHF-event i Säffle. Jag älskar denna sallad och den blev jättegod på rödkål med.

Man kan använda köpt majonnäs, men man ska veta att den innehåller ofta socker och ett gäng tillsatser. Så jag rekommenderar att göra egen, det är så lätt (med stavmixer), nyttigare och godare.

Redskap: Stavmixer och mixerkanna.

Egen majonnäs

Rapsolja (2-3 dl) eller smält smör ca 250g
1 ägg
1 msk vitvinsvinäger
1 tsk dijonsenap

Om du gör majonnäs på smör, smält smöret och ställ av kastrullen så att smöret svalnar. Ta fram mixerkannan och knäck ett ägg i den, tillsätt vinäger och senap, låt ingredienserna stå ca fem minuter för att bli lite rumstempererade. Ta fram mixerstaven och mixa ihop äggblandningen lite, häll sedan oljan/smöret i svag stril medan du mixar hela tiden, när majonnäsen är tjock är den klar. Om den blir rinnig tillsätter man mer olja/smör. Majonnäs kan varieras i det oändliga, vitlök (aioli), örter, parmesan, tomatpuré o.s.v. OBS! Använd inte olivolja eller kallpressad rapsolja till majonnäs, de är för pikanta i smaken och majonnäsen smakar inte bra 😉.




Floridasallad på rödkål

1/2 litet rödkålshuvud eller klyfta av större.
1-2 pkt bacon (beroende på salladens storlek)
smör
ca 2dl majonnäs

(Man kan tillsätta lök om man vill, jag hade inte det denna gång.)

Skär baconet i bitar och stek den gyllenbrun i smör, ställ pannan åt sidan för att svalna. Finhacka rödkålen och häll kålen i en salladsskål, tillsätt baconet och majonnäsen och blanda ihop. Ställ i kylen en stund då smakerna kan gifta sig lite. Personligen tycker jag att Floridasallad är godast dagen efter 😉.

Kram

Inga kommentarer: