måndag 23 januari 2017

Stekt fläsk med löksås


Hejsan!

Jag vill be er om en sak som många missar i början när man går över till LCHF, läs innehållsförteckningar! Många stirrar sig blinda på kolhydratmängden/sockermängden och missar totalt tillsatserna som majsstärkelse, potatismjöl, druvsocker, aromämnen o.s.v. o.s.v. Du kanske vill äta dessa, men se då till att göra det medvetet. Jag har märkt att många har väldigt svårt att komma ifrån halvfabrikat, som till exempel färdigkryddade röror/såser och korv. Det kan vara lathet, okunskap eller att man helt enkelt inte bryr sig. Men som vanligt är det bra att man vet vad man stoppar i munnen. Många försvarar sina halvfabrikat med att de ligger lågt i kolhydratmängd, men det är inte kolhydraterna jag talar om nu, det är tillsatserna. Så jag ber er, titta nu endast på innehållet när ni går in på länkarna.

Exempelvis creme fraiche finns i ett antal olika smaker och märken, för inte så länge sen kollade jag upp Skånemejeriers creme fraiche cognac och kantarell efter att en medlem i en Facebookgrupp tipsat om den. Den här personen ville äta tillsatserna, och personen rekommenderade även oss andra att göra det. Den här personen menar förstås inget illa, men jag tycker att det är viktigt ändå att ge information till er som är mottagliga om tillsatserna, för det är inte svårt att leva tillsatsfritt, i alla fall mestadels. En annan vanlig creme fraiche är Arla creme fraiche paprika/chili.

Så kan vi gå över till vår älskade korv, ja, jag har förstått att många verkligen älskar korv och har jättesvårt att släppa taget. Jag själv har aldrig varit så korvtokig, så jag äter nästan inte korv, det enda jag kan sakna är korvstroganoff ibland, och det kan man göra på biff. Sist vi köpte korv var i Säffle förra året, då hittade vi en färsk korv utan tillsatser som vi grillade på campingen på kvällen. Här kan ni kolla in andra korvar, här har vi en med högre kötthalt - ICA extra fin falukorv med 71° kötthalt. Och en annan sorts korv Scan chorizo, sen en Råkorv.

E 250 Natriumnitrit - konserveringsmedel, biprodukt från framställningen av nitrat ur salpeter. Blandas med koksalt, kallat nitritsalt. Omdiskuterat ämne som visat cancereffekt i vissa djurförsök.

E 300 citronsyra/Askorbinsyra. Framställs syntetiskt men finns även naturligt, används som surhetsreglerande medel, antioxidationsmedel och mjölbehandlingsmedel. Vissa kan få allergiska reaktioner.

Modifierad majsstärkelse, precis som det låter är det stärkelse, men den är kemiskt framställd, tycker att den här sidan förklarade det på ett bra sätt.

Potatismjöl = stärkelse.

Socker och druvsocker talar för sig själva.

Fruktkärnmjöl = Stabiliseringsmedel.

Jag vet att jag uppfattas som extrem nu när det gäller tillsatserna, men min tanke är att visa att man kan göra bättre val här, jag kan aldrig säga vad du ska äta. Men jag kan ge tips och förslag på vad man kan välja istället. Försök att alltid välja naturella livsmedel och smaksätt själv, en bra regel är att försöka köpa mat som inte har en innehållsförteckning. Skulle du kunna välja en bit kött istället för korven?

De gamla husmansrätterna är underbara, de längtar man ofta efter och ju äldre jag blir desto mer uppskattar jag dem. Och många av rätterna går helt utmärkt att äta när man lever LCHF, man tar helt enkelt bort kolhydraterna och äter det gottaste!

Lök innehåller visserligen lite kolhydrater (6,2 g per 100g), men ofta behöver man inte tillsätta mycket lök för att det ska bli mycket smak, därför har jag skrivit 1-3 lökar, du kan även välja att krydda med lite lökpulver och/eller vitlökspulver i såsen. Jag hade rätt mycket lök i såsen, för jag äter liberal lchf nu som gravid.



Stekt fläsk med löksås 

I bit färskt fläsk, (när det är färskt utan tillsatser, säljs det oftast i bit, inte alla butiker har det, men fråga efter det.)
Smör
Salt och grovmalen svartpeppar
1-3 gula lökar
3 dl vispgrädde

Skiva fläsket och krydda, stek i smör tills de får fin färg. Lägg över fläsket på en tallrik och stek hackad lök i samma stekpanna, tillsätt mer smör om det behövs. Stek tills löken är mjuk och börjar få färg, slå sedan på grädden och krydda med salt och peppar. Låt såsen puttra till den tjocknar lite. Servera och njut!

Kram

Inga kommentarer: