tisdag 19 januari 2016

Gurksallad


Hejsan!

Jag vill tipsa om en enkel, bra och god sallad att ha till maten, enkelt är det också om man gjort majonnäsen innan eller har färdig. Den här salladen blev jättegod och blev ett perfekt tillbehör till fisk eller skaldjur, men kan passa till lite vad som tycker jag. Till det här receptet använde jag egen majonnäs gjord på smör, som blir klart godast tycker jag.

Sen kan man lätt smaksätta salladen så den passar till det du vill äta, t.ex. vitlök, rivet citronskal, persilja och andra örter, chili och kryddor.

Det trevliga med den här salladen är den känns fräsch samtidigt som den är mycket mättande, jag vet inte hur väl den håller sig i kylen för vi åt upp allt till middagen, men risken är den blir rinnig och vätskar sig om den får stå, så jag rekommenderar att äta den direkt. Gurka ligger lågt i kolhydrater, så den kan vi kalasa på!



Gurksallad

1 gurka
1 sats majonnäs, ca 3 dl.
1 dl hackad dill

Skölj och dela gurkan på längden, dela gurkstängerna ytterligare en gång och skär bort det mesta av fröna. Hacka gurkan i  mindre bitar och lägg i en skål. Tillsätt hackad dill och majonnäs och bland ihop, servera.

Kram Linda

1 kommentar:

Unknown sa...

Vi gjorde majonäs på smör men det gick ju inte ta utav den för den blev så hård. Förvarar du den i rumstemperatur eller kanske i skafferi, så den blir flytande.