söndag 31 januari 2016

Frukost

Hejsan!

En fråga som alltid dyker upp i alla LCHF-Facebookgrupper jag är med i är "Vad äter jag till frukost?". Sen finns det såklart olika varianter på den här frågan, men jag har förstått att det här med frukost är svårt för många.

Jag har funderat på varför just frukosten är svår att komma på. Jag tror det handlar om att vi har en bild av hur frukost ska se ut och har sett ut hela våra liv. Nu när vi äter hälsosamt bör vi skaffa oss en ny bild av frukost, man kan tänka på frukosten som du tänker över lunch och middag - alltså nyttig mat - fett och protein, ev. lite grönsaker med lågt kolhydratinnehåll till det också. Och varför inte äta middagsrester till frukost, det är perfekt att bara ha något att värma, då man oftast har lite bråttom på morgonen.

Just nu äter jag frukost för jag håller på att försöka få bukt med mina mättnadskänslor, ni kan läsa om leptinresistens här, det kan vara så att jag kanske lider av det. Jag vill börja dagen så nyttigt som möjligt så jag kokar 3 ägg som jag äter med Celtic salt. Till det dricker jag en kopp te med 1 msk kokosfett och citronskiva.

Men egentligen är jag inte inte hungrig på morgonen, så tidigare i min LCHF-resa har jag ätit någon slags 16:8-fasta och skippat frukost. Då drack jag bara te på morgonen. Det finns inget som säger att vi måste bryta fastan på morgonen förresten! Det är bättre att äta när man är hungrig och komma bort från matrutinerna, ofta äter man bara för att man alltid har ätit den här tiden, men är man verkligen hungrig?

Det är inte helt lätt att känna igen vad som är hunger och vad som är sug. Jag vet att jag verkligen behöver jobba med de här känslorna. Jag har varit en person som alltid kunnat äta och alltid har ätit också! Fastan har hjälpt mig mycket, jag förvånades över att jag inte var hungrig under fasta, och jag har förstått att jag inte behöver äta på många timmar, och det är helt ok. Det har resulterat i att jag nästan ser fram emot att fasta. Enda gången det det blev svårt var när jag dragit igång sockersuget över jul, då blir jag väldigt hungrig och då hoppade jag över min fastedag i veckan, tills suget klingat av.

De här frukostförslagen är mejerifria (förutom smör), jag försöker äta mejerifritt (trillar dit på ost ibland). Men om du äter mejerier kan du självklart inkludera dem i din frukost, och ni ska få tips på lite frukostgott jag gjorde tidigare.

Ostplättar är riktigt gott, se bara upp med att göra för stora plättar på plåten, då flyter de ihop, men de blir lika goda.

Mandelgröt, eller falsk mannagrynsgröt, en liberal frukost som jag gjort när jag vill lyxa till det extra, äter med kanel och grädde, riktigt mättande.

Bilder på mina ihopflutna ostplättar och mandelgröten hittar ni här

På helgen gillar jag att lyxa till äggen lite, men jag använder inte bär eller gör LCHF-bröd, då de triggar och hindrar mig från att gå ner i vikt. Så här kommer lite tips på vad man man äta och hur man kan variera sin äggfrukost.


Äggpannkakor med kanel

3 Ägg
½ tsk kanel
Smör

Knäck äggen i en skål, tillsätt kanel och vispa ihop. Smält smör i en panna och stek pannkakor av äggsmeten. För mig blir det två pannkakor, det är lätt att dubbla smeten om ni är fler som ska äta.


Jag är är dålig på att göra snygga omeletter, får fortsätta att träna.

Böckling med tomat och dillomelett
2 pers 

5 ägg
1 msk tomatpuré
2 msk hackad dill
salt
smör
2 böcklingar

Rensa böcklingarna och lägg upp filéerna på tallrikar. Vispa ihop ägg, tomatpuré och dill och stek en omelett och servera till böcklingen.

Kram Linda

Inga kommentarer: