söndag 24 januari 2016

Gulasch

Hejsan!

Jag har testat min Wonderbag som jag fick i julklapp. Först lagade jag en chiligryta, men tillsatte för mycket vätska, så det blev mer av en soppa, vätskan försvinner inte i Wonderbagen som det gör när man kokar på spisen. Nu var jag noga med vätskan, och det blev perfekt. Jag kokade ihop den på morgonen, ställde ner den i Wonderbagen och förslöt, sen fick den stå där några timmar.

Jag glömde faktiskt två ingredienser i min gulasch, men den blev jättegod så det gjorde inget, men om man vill kan man slänga ner ett par lagerblad och en skvätt rödvin, vi drack rödvinet till maten i stället. Jag hade ingen kummin heller, som egentligen ingår i en gulasch. Men jag tycker när jag läser om gulasch att det är en sån gryta man kan slänga ner lite vad man vill i, men det finns några gemensamma nämnare.

Jag vet förstås att de flesta inte har en Wonderbag, och det gör ingenting, det går utmärkt att koka gulasch på spisen. Men det tar en stund och skillnaden är att man måste hålla koll på den, tillföra vätska och så. Den här grytan passar oss som gillar när det är lite starkt och kryddigt. Gillar man inte när det är starkt, minska på chilin, eller ta bort den helt. Men gör gulasch när du är ledig och har tid, det är inget man har tålamod att vänta på efter jobbet, men blir en fin matlåda på måndag lunch.



Gulasch

1 kg högrev
smör
1 gul lök
3 paprikor, gärna olika färger
1 kålrabbi
4 vitlöksklyftor 
1 stor chili, el två små
2 dl köttbuljong 
1 dl vatten
1 burk krossade tomater 
1 msk tomatpuré 
2 msk paprikapulver 
1 tsk timjan 
1 tsk oregano 
1 tsk grovmalen svartpeppar 
1 msk soja, utan gluten.



Skär högreven i bitar och fräs bitarna i smör, använd en rymlig gryta, t.ex. i gjutjärn. Skär alla grönsaker och tillsätt dem i grytan, jag brukar krossa vitlöksklyftorna under kniven (de kokar sönder i grytan). Tillsätt kryddor, tomatpuré,  krossade tomater, soja och buljong. Koka ihop allt ordentligt och se till att vätskan är i nivå med maten i grytan. Om man har en Wonderbag ställer man ner grytan där och försluter, min stod i Wonderbagen ca 5 timmar. Annars behöver grytan koka 1-2 timmar, och man kan behöva tillsätta vatten ett par gånger under tiden. Om man vill kan man när man serverar klicka på en sked crème fraiche.

Kram Linda

Inga kommentarer: