lördag 21 november 2015

Varför äta mejerifritt?


Hejsan!

Det är inte fel att äta mejerier! Jag försöker äta mejerifritt för att jag tror att mjölkproteinerna försämrar min viktnedgång och jag märker också att mejerier triggar igång mitt sug. Det som jag har haft svårast att sluta med är ost, för det är så användbart i maten. Och jag äter mejerier när jag är bortbjuden, samt när jag äter ute på restaurang, ibland är enda LCHF-alternativet på menyn just mejeri.

Mejerier höjer insulinet nästan lika mycket som vitt bröd, så det är något att tänka på om man vill hålla blodsockret på en jämn nivå. Martina Johansson beskriver i sin bok Magstarkt hur mjölkproteinerna härmar morfin som blir lugnande och beroendeframkallande, det gör att man ofta äter mer mejerier än vad man behöver. I fermenterade mejeriprodukter som t.ex. yoghurt finns många mjölksyrabakterier som är starkt histaminproducerande och ger symtom som uppsvälldhet, förstoppning, slöhet och trötthet. Jag minns hur mycket mejerier jag åt innan LCHF, och var nog beroende av det med, ofta åt man yoghurt när man var lite körig i magen. Suck! förstår nu att jag motarbetade mig själv. Smör brukar vara enda undantaget när man kör mejerifritt, det är för att det finns så lite mjölkproteiner i smör.

Många som börjar äta mejerifritt tycker det är svårt när man ska göra sås eller så, men det handlar mycket om vana. Ofta tycker inte jag att det är nödvändigt med sås, men jag erkänner att jag inte är någon såsmänniska, men kanske lite såsig.

Men det man tar till istället är - majonnäs, hollandaise, bearnaise, kokosmjölk/kokosgrädde, skysås, tomatsås och kryddsmör. Och man hittar på nya recept, som denna gång när jag var sugen på torsk med äggsås, improviserade lite och tog kokosmjölk istället, det blev rinnigare men vi var förvånade hur lite kokos det smakade.


Mejerifri torsk med äggsås

2 pkt fryst torsk
5 ägg
1 burk kokosmjölk
Salt och peppar
Blomkål

Tina torskblocken och krama ur en del av vätskan i filéerna, lägg filéerna i en ugnsform. Koka äggen ca fem minuter, så att de är lite lösa. Kyl och skala äggen, dela dem i bitar över torsken (jag delade i handen). Krydda med salt och peppar och slå en burk kokosmjölk över. Grädda i ugn 200-225° ca 30 min. tills den har fått färg och du ser att kokosmjölken puttrar. Servera till exempel med kokt blomkål.

Kram Linda

Inga kommentarer: