torsdag 5 november 2015

Auberginepizza!


Hejsan!

Senaste tiden har det funnits billig aubergine i butikerna, jag köpte en stor påse, och sen fick jag använda aubergine till det mesta. Aubergine är mycket användbar när man kör LCHF, kolhydratmängd ligger på ca 2,2 per 100g, ja jag skriver ca för det skiljer sig lite från sida till sida om aubergine.Vill ni kolla närmare på värdena kan ni gå in här.

Jag blev sugen på pizzasmaken, och gjorde het enkelt pizza på aubergine, det gick jättebra och blev mycket gott! Detta är också ett bra vegetariskt recept. Vi åt kalkon till Auberginepizzan, men det går naturligtvis bra med vad du än gillar, eller äta som de är.


Auberginepizza

1 Aubergine
Smör
1 msk tomatpuré
Lökpulver
Oregano
Ost riven - Valfri

Skiva auberginen i 0,5 cm breda skivor, salta dem på båda sidor och lägg dem på t.ex. en köksduk 15-20 min, det drar ut vätska ur auberginen. Sätt på ugnen på 200° och riv osten, torka av auberginen och stek dem i smör så skivorna får lite färg på båda sidorna. Lägg sedan skivorna i en ugnsform, bred tomatpuré på skivorna, och strö lite lökpulver på skivorna och sedan rätt rikligt med oregano. Strö sedan riven ost på och grädda i ugnen. Dessa kan naturligtvis varieras, t.ex. med andra kryddor eller kanske skinka/korv på.

Kram

Inga kommentarer: