onsdag 2 september 2015

Kryddiga kycklingvingar och fasta!


 Hejsan!

Ja hur går det ihop egentligen? Jo min sambo äter gott och jag fastar. Jag har länge varit nyfiken på fasta, läst och sett föreläsningar om fördelarna med fasta. Att fasta är inget nytt eller farligt, det har vi gjort i alla tider. Att fasta hjälper oss att lära oss känna igen riktig hunger, och inte bara sug, eller att man äter bara för att man brukar äta t.ex. frukost. Våra förfäder åt inte fem gånger om dagen, man åt väldigt oregelbundet och förmodligen inte på morgonen, de fick först jaga/samla för att kunna äta.

Att jag valt att fasta är dels för att jag vill få bukt på mina mättnadskänslor, de har nämligen inte riktigt funnits.
Jag är en sån person som alltid kan äta! Och jag har försökt att minska mina portioner för att bli mätt på mindre, men det fungerar bara några dagar, sen äter jag för mycket igen. När man fastar ökar man känsligheten för aptitstimulerande och mättnadsstimulerande hormoner, hungershormonet ghrelin minskar och mättnadshormonet leptin ökar.

Sen vill jag också hjälpa min mage/tarm att må så gott som möjligt, så jag ger den en chans att vila och läkas, för att liksom börja om och sedan ge den helt suverän mat igen och massor av goda bakterier. Jag har nyligen läst Martina Johanssons bok- Magstarkt, och läst om buljongens läkande egenskaper i tarmen, ämnena som finns i animaliska fetter och gelatinämnen är väldigt läkande för tarmslemhinnan, och något som jag tycker är jätteintressant är att tarmslemhinnan byter ut alla sina celler på 4-6 dagar. Jag hoppas ju också på ökad fettförbränning!

Det finns många fördelar med fasta och om ni vill veta mer kan ni gå in här.

Jag kokade en fantastisk buljong förra helgen, den fick puttra ca 28-30 timmar (jag vågade inte ha plattan på under natten) frös in den i små plastkaffemuggar och ställde i frysen, och tänkte att det där gör jag väl någon gång. Men så råkade jag läsa ett inlägg på facebook, jag är med i en grupp som heter-Olydiga diabetiker, jag har inte diabetes, men uppskattar alla recept, kunskaperna och människorna i gruppen. En kille skrev ett inlägg att han inspirerats och blivit sugen på en ny femdagarsfasta, han frågade också om någon ville hänga på? Och jag är inte den som bangar, så jag skrev att jag var nyfiken och skulle testa en dag- måndag, kanske att jag klarar fler dagar i framtiden.

Nu är jag inne på dag tre....Hahaha!
Jag tänker fasta fyra dagar och börja äta igen på fredag.

Det trodde jag aldrig och helt fantastiska var att jag inte känt hunger dessa dagar, lite kurr i magen som jag stillat med min buljong. Jag har haft energi att jobba och även kunnat laga mat till andra utan att bli hungrig, känns som magen också var med på fastan.Och jag erkänner att det är något utav en fuskfasta när man dricker buljong, men det var för magens skull, så min sista faste dag ska jag fasta helt och endast dricka vatten, te, kaffe och salt. jag har haft lite huvudvärk och är väldigt trött , men det hör till och är ett tecken på att det fungerar, salt hjälper mot huvudvärken

Men min sambo har fått mat och dessa kycklingvingar gör jag lite då och då när vi får tag på vingar billigt.
Det är väldigt enkelt och man kan använda det man själv tycker om i kryddhyllan.


Kryddiga kycklingvingar 

2-3 kilo kycklingvingar
2 tsk riven färsk ingefära
1 tsk Herbamare original
1tsk kardemumma
1tsk kanel
1 tsk spiskummin
1 tsk chilipeppar
1 tsk cayennepeppar
1 tsk vitlökspulver
2 dl rapsolja

Skölj kycklingvingarna och låt dem rinna av, blanda att alla kryddorna i en skål och häll på oljan. Lägg kycklingvingarna i en stor form eller djup-plåt, slå kryddoljan över vingarna och gnid in så att kryddoljan fördelas på alla vingarna. grilla i ugn på 200-225° tills de fått fin färg. Klart!

Kram Linda

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker du ska ge receptet på buljongen också för jag tror många som alltid köper buljong inte förstår skillnaden i smak på egen och köpt!;)
Kram Alexandra