onsdag 16 september 2015

Den rika buljongen


Hejsan!

Jag fick en önskan i kommentarerna att lägga ut recept på egen buljong som jag skrivit om tidigare, samt vad det är för skillnad på en egenkokad buljong och den man köper i affären, och självklart ska jag göra det! Tyvärr har jag inte någon bra bild på ett av mina buljongkok, men min buljong är extra mumsig just nu, jag är nämligen förkyld

Att jag blivit intresserad av buljongkok är för att jag gång på gång läser hur suuuuper nyttigt det är. Första gången som jag började fundera på att koka egen var när jag läste suveräna- LCHF Magasinet, mars 2014.  En intervju med Petter Pettersson som är hälsocoach för Luleå hockey, han har vunnit egna hälsovinster med lågkolhydratkost och förmedlar nu dem vidare till grabbarna i hockeylaget. Bland annat ska grabbarna i laget dricka benbuljong, den dricker de precis innan matchen. Buljongen kokar köksmästaren Magnus Fjällberg ihop på kalvben och grönsaker, den innehåller nyttiga fetter, mineraler, och är speciellt bra för lederna.


Om ni är intresserade av LCHF, rekommenderar jag verkligen att börja prenumerera på LCHF Magasinet

Sen läste jag boken- Vad du ska äta och varför! Av Gunnila Blomberg, en jättebra bok om riktig, ren och nyttig mat, och varför vi ska äta den. Hon skriver bland annat att egen kokad buljong innehåller mycket kalcium, och genom buljongen kan kroppen ta upp kalcium på ett lätt sätt. Buljongen innehåller många näringsämnen och mineraler, ämnen som hjälper till att bygga upp ett starkt brosk, gelatin som läker tarmen och hjälper att smälta maten, man kan också använda buljong vid infektionssjukdomar, diabetes, gulsot, allergier och trötthet.


Sen läste jag Martina Johanssons bok Magstarkt, där hon beskriver hur man kan läka magproblem med hjälp av benbuljong, det har jag skrivit om tidigare. En annan mycket bra bok!

Jag har i något av mina recept skrivit att ni kan använda köpt buljong, för jag vet att de flesta inte står och kokar sin egen, självklart kan man göra det men man ska veta vad man stoppar i munnen! Några av er kanske tänker om nu när ni fortsätter att läsa. Om man vill åt hälsoeffekterna ska man koka sin egen buljong, de finns nämligen inte i samma mängd i den köpta buljongen. Sen får man ju ett gäng onyttigheter på köpet.
Nu kommer ingen rolig läsning, denna info är hämtat från knorrs hemsida.

Inneållsförteckning kalvbuljong- salt, palmfett, smakförstärkare (mononatriumglutamat), stärkelse, jästexrakt, fullhärdat palmfett, nötköttsextrakt 2,1%, socker, maltodextrin, lök 1,1%, kalvkött 1%, arom (med bl.a. selleri), kryddor, karamelliserat socker, druvsocker, antioxidationsmedel (E320, E310).

Och förresten främjar Unilever hållbart odlad palmolja......

Knorr säger att de erbjuder ett koncentrat av de utsökta kalvsmaken, hur man nu lyckas med det på 1% kalvkött! Och förutom allt annat elände i denna buljong läser jag socker tre gånger!

Men det finns bra/godkända buljonger att köpa, så här skrev Mats-Erik Nilsson i ett stort test av buljong i SVT Plus.

Egen buljong

Man kan koka buljong på kött, fågel och fisk. Man kan naturligtvis koka grönsaksbuljong med, men får då inte nyttigheterna från benen.
Det går bra med alla sorters ben, som märgben, nötben som kalv, oxe. Fläskben, viltben, inälvsmat som hjärta, kycklingmage är nyttigt att ha i. Kyckling, kalkon mm. fiskben av alla det sorter men OBS- använd inte feta fiskar tex lax när du gör fiskbuljong. Klassiska grönsaker i buljong lök, selleri och rotselleri, morötter. Vanliga kryddor är färsk timjan och persiljebunt, salt, pepparkorn, lagerblad, vinäger.
Man kan även ha vitlök, purjolök ja vad du vill faktiskt!
Ibland läser man att tomatpuré som ingrediens, jag tror det är mest för färgens skull, men visst! låt fantasin flöda. sen fyller man upp med vatten och kokar upp, sänker värmen och låter sjuda. Buljong är inte svårt, bara tidskrävande.

Finns massor med recept på nätet.

Man rostar köttbenen i ugnen först, det är olika koktid beroende på vad du har i din buljong och hur mycket tid du har. Enligt Gunnila Blomberg ska en kycklingbuljong sjuda 6-24 tim, köttbuljong upp till 72 tim, fiskbuljong minst 4 tim.

Jag hittade inga bra märgben när jag skulle koka buljong så det blev oxsvans och fläskben, lök, morot, vitkål, blomkål, timjan, persilja, salt, pepparkorn och lagerblad. Anledningen till att jag inte skriver exakta mått är dels för jag inte vet, det är inte så viktigt med måtten, jag kör lite på känn. När jag lagar mat sparar grönsaksrenset i en påse i frysen som jag sedan har i buljong. Sen har vi olika mått på våra kastruller, men ta den största du har. Planera att koka buljong när du ska vara ledig ett par dagar, man kan koka i perioder, jag vågade inte ha spisen på när vi skulle sova, men den hann koka ca 30 tim över en helg ändå.

Så har skrev Susanne Jernberg i en Facebook grupp som heter Skaldemans LCHF, jag tyckte det var så bra skrivet och fantastiska tips, och med hennes godkännande får ni också ta del av tipsen.

Susanne Jernberg 16/9-15
Ett förslag till er som kanske inte gillar laga mat el inte kan el orkar ta sig tid...
Ordna en matlagningsfest en helg. Börja fredag och avsluta söndag om det blir buljongkok. Dela på kostnaderna och dela på det färdiga. Medans ni väntar på att röra om och att det ska bli färdigt sitt vid köksbordet spela brädspel insup dofterna , ta en promenad på 30 minuter då och då. Lek charader, planera för nästa matlagningsfest för ni ska veta att det kan vara roligt att laga mat.
Även om ni bara tar en dag och inte långkok så gör en veckas el två veckors matlådor då sparar ni mycket tid också.
Njut och ha kul. Sedan hjälps ni åt att städa köket. Brukar bli mer noga när man städar hos andra😄

Låter jättekul tycker jag! Så här fryser jag in min buljong, tycker det är en praktisk portionsstorlek.



Inga kommentarer: